- Reklama -

- Reklama -

Uszkodzenie przesyłki przez kuriera – jak rozwiązać?

Wysłać za pomocą kuriera można praktycznie każdy dowolny przedmiot. Wysyłane są zarówno bardzo drogie produkty, kruche przedmioty, jak i wielkogabarytowe przesyłki. Dzięki punktualnej i bardzo wygodnej dostawie pod sam dom coraz więcej osób korzysta z usług firm przewozowych. Najwięksi przewoźnicy działający w Polsce, ale nie tylko, cieszą się bardzo dużym zaufaniem. Oczywiście jednak zdarzają się czasami przykre wydarzenia, kiedy to przesyłka została uszkodzona lub zagubiona przez kuriera. Odbiorca w momencie otrzymania przesyłki nie powinien mieć żadnych zastrzeżeń co do stanu paczki, jeśli jednak jest inaczej to najlepiej jest zgłosić fakt uszkodzenia przesyłki od razu w obecności kuriera. Dostępne są jednak specjalne procedury, które pozwolą wówczas na ustalenie wszystkich szczegółów i rozpoczęcie procesu reklamacji.

- Reklama -

Kto jest odpowiedzialny za uszkodzenia przesyłki?

Uszkodzona przesyłka kurierska jest podstawą do złożenia reklamacji i ubiegania się o rekompensatę. Uszkodzoną przesyłkę należy zareklamować, aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości, a także przyczynić się do dalszego poprawiania jakości usług firmy kurierskiej. Jak wskazuje prawo przewozowe, firma kurierska przejmuje pełną odpowiedzialność, za stan przesyłki w momencie, kiedy paczka zostaje odebrana od nadawcy.

toyota Yaris

Uszkodzona przesyłka kurierska – co robić?

W przypadku stwierdzenia uszkodzeń najlepiej jest zareagować już w obecności kuriera. Następuje wówczas spisanie protokołu szkody. Ważne jest złożenie podpisu kuriera na wypełnionym dokumencie, aby osoba rozpatrująca reklamację wiedziała, że kurier przewożący przesyłkę również widział szkody i potwierdza stan paczki. Jeśli zaś stwierdzi się uszkodzenia później np. w trakcie rozpakowywania towaru, to wówczas najlepiej zalogować się na swoje konto na DHL Parcel i wejść w dyspozycje do przesyłek i tam zgłosić fakt zagubienia lub uszkodzenia przesyłki. Uszkodzoną przesyłkę najlepiej jest odłożyć w bezpieczne miejsce i czekać na zakończenie całego procesu reklamacyjnego. Jeśli doszło natomiast do uszkodzenia przesyłki, podczas gdy pudełko z zewnątrz wygląda na nienaruszone, to zdecydowanie trudniej będzie udowodnić, że do uszkodzenia paczki doszło w trakcie transportu. To trudne i wymaga odpowiedniej dokumentacji. Najlepiej jest nagrać moment otwierania przesyłki lub zrobić zdjęcia i nagrać film tuż po. Aby móc liczyć na pozytywne rozpatrzenie reklamacji należy zgłosić ten fakt jak najszybciej do firmy przewozowej – trzeba zmieścić się w 7 dni od momentu odbioru przesyłki. Po zgłoszeniu szkody może zgłosić się konsultant, aby ustalić wszystkie szczegóły.

Jak krok po kroku złożyć reklamację?

Dodaj szybkie ogłoszenie drobne na naszym portalu:

  • W celu złożenia reklamacji trzeba najpierw spisać protokół szkody (jeśli tego nie zrobimy jeszcze w obecności kuriera, to wówczas wygasają wszelkie przysługujące konsumentom w tej sytuacji prawa, możliwe będzie reklamowanie jedynie uszkodzeń towaru w środku paczki, niewidocznych na pierwszy rzut oka). Protokół uszkodzenia przesyłki powinien zostać sporządzony w dwóch egzemplarzach.
  • Po tym należy czekać na kontakt ze strony konsultanta, który wypyta o szczegóły pechowej paczki i doprecyzuje zgłoszenie szkody.
  • Przewoźnik ma następnie około 30 dni na pozytywne rozpatrzenie reklamacji lub jej odrzucenie.
  • Przed wniesieniem reklamacji warto dokładnie przeczytać informacje w regulaminie przewoźnika, bo każdy z nich ma swoje oddzielne regulacje.

Jakie jest ryzyko uszkodzenia przesyłki?

Przesyłka może zostać uszkodzona zarówno na etapie sortowania, jak i w późniejszym transporcie. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia paczki, warto zadbać o jej prawidłowe zapakowanie i oznakowanie. Uszkodzona przesyłka nie jest częstym zjawiskiem, jednak może się zdarzyć. Firmy kurierskie już na etapie przyjmowania paczki weryfikują czy jest dobrze przygotowana do transportu. Zgłoszenie reklamacji na usługę kurierską należy dokładnie opisać i udokumentować, aby ubiegać się o rekompensatę. Protokół szkody najlepiej jest uzupełnić o zdjęcia.

Jak sprawdzić stan przesyłki?

Na szczególną uwagę zasługują przesyłki, które już na pierwszy rzut oka są brudne, uszkodzone lub rozklejone. Opakowanie zewnętrzne powinno być w nienaruszonym stanie. Kiedy jednak otrzymasz uszkodzoną paczkę zachowaj czujność i zadbaj o swoje prawa. Uszkodzenia należy stwierdzić w obecności kuriera i od razu zareagować, aby spisać protokół szkody. W momencie stwierdzenia uszkodzenia paczki warto również zajrzeć do środka pudełka, czy nie został uszkodzony towar znajdujący się w środku. Czasami jednak zdarza się, że odbieramy przesyłki w biegu lub poprosimy kuriera o pozostawienie jej pod drzwiami, wówczas uszkodzenie stwierdzimy już po fakcie. Nie znaczy to jednak, że nie przysługuje wówczas prawo do reklamacji, jeśli została uszkodzona zawartość paczki. Wtedy reklamację można wnieść w ciągu 7 dni roboczych od dnia odebrania paczki. Warto pilnować tego terminu, bo po upływie tygodnia następuje wygaśnięcie prawa do roszczeń.

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.