Prądu brakuje, firma nie może funkcjonować

W gminie Księżpol jest wiele firm, które do swojej działalności potrzebują energii elektrycznej. Są zakłady produkujące meble, siatkę, tartaki, firmy usługowe. Każda firma korzysta z dobrodziejstwa, którym jest prąd w gniazdku i kiedy go zabraknie, może to powodować problemy. – Od dłuższego czasu w naszej miejscowości mamy przerwy w dostawie prądu. Zdarzają się prace konserwacyjne, kiedy jest informacja, w jakim czasie będzie przerwa w dostawie prądu. Ale są także przerwy niezapowiedziane, kilkunastominutowe czy godzinne. Nigdy nie wiadomo, kiedy zabraknie prądu. W mojej działalności jest to niedopuszczalne. Ja nie mogę liczyć na cud, ja muszę mieć energię elektryczną, inaczej zakład stoi, a firma liczy straty – skarży się mieszkanka gminy Księżpol, która prowadzi działalność. Opowiada, jak kilka dni temu zgłosiła awarię w zakładzie energetycznym. "U nas wszystko jest w porządku. Nie widzę żadnej awarii" – usłyszała od dyspozytorki pogotowia energetycznego. A prądu nie było już od godziny. Doradzono jej także, że w pilnych przypadkach może liczyć na pomoc strażaków. Ale firma nie może funkcjonować na pożyczonym sprzęcie i tymczasowym zabezpieczeniu. 
O przyczyny problemów zapytaliśmy w Rejonie Energetycznym Zamość. Oto jaką odpowiedź otrzymaliśmy. – Głównymi przyczynami przerw w dostawie energii elektrycznej są: złe warunki atmosferyczne czyli silne wiatry, oblodzenia, opadające na linie gałęzie i drzewa oraz ptactwo i mechaniczne uszkodzenia, czyli np. pojazdy uszkadzające słupy. Krótkie zaniki prądu wynikają z przemijających zwarć na linii napowietrznej średniego napięcia niezależnie od operatora. Dłuższe przerwy występują wskutek planowych prac konserwacyjnych,  modernizacyjnych oraz awarii wywołanych złymi warunkami atmosferycznymi – napisała Anna Sierkowska-Szuper z PGE Dystrybucja Oddział Zamość.
PGE wylicza, że na tym odcinku w 2017 roku odnotowało 52 przerwy o czasie poniżej 1 sekundy, 16 przerw o czasie poniżej 3 minut i 12 przerw o czasie dłuższym niż 3 minuty. Natomiast w 2018 roku były to 2 przerwy o czasie poniżej 1 sekundy, 7 przerw o czasie poniżej 3 minut, 3 przerwy o czasie dłuższym niż 3 minuty.
 – Miejscowość jest zasilana z linii SN 15kV Tarnogród – Harasiuki. Liczy ok. 45 km długości. Modernizacja linii polegająca na wymianie izolacji została przeprowadzona w latach 2008-2011. W trosce o naszych odbiorców obecnie prowadzimy inwestycję na tym terenie polegającą na wymianie tej linii na mało awaryjną, izolowaną (napowietrzną i kablową). W związku z tym w roku 2016 na linii Harasiuki wybudowaliśmy 10 km linii napowietrznej i 4,5 km linii kablowej. W dalszej kolejności planujemy wybudowanie 11 km linii kablowej. Przedmiotowy odcinek linii będzie zmodernizowany w następnym etapie. Nasze służby zawsze robią wszystko, aby czasy wyłączeń skrócić do niezbędnego minimum ponieważ naszym priorytetem jest stała dostawa prądu do naszych odbiorców – dodaje.

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.