reklama
reklama

Zastrzeżenie znaku towarowego — kto może się tego podjąć oraz jakie typy znaków wyróżniamy?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Zastrzeżenie znaku towarowego — kto może się tego podjąć oraz jakie typy znaków wyróżniamy? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości BiłgorajskieZnak towarowy jest niezwykle istotnym elementem firmy, jest to bardzo ważne zagadnienie w biznesie. <strong>Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, czym dokładnie jest znak towarowy oraz dlaczego warto zdecydować się na jego zastrzeżenie.</strong> Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, jak wiele typów
reklama

Znak towarowy jest niezwykle istotnym elementem firmy, jest to bardzo ważne zagadnienie w biznesie. Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, czym dokładnie jest znak towarowy oraz dlaczego warto zdecydować się na jego zastrzeżenie. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, jak wiele typów znaków możemy wyróżnić, zwłaszcza obecnie, kiedy innowacja goni innowację, a nowoczesne technologie wykorzystywane są na porządku dziennym. Sprawdź, jakie rodzaje znaków wyróżniamy, po co korzystać z analizy prawnej marki oraz kto może zdecydować się na rejestrację znaku!

Czym jest analiza prawna marki i po co z niej korzystać w procesie tworzenia?

Z roku na rok wzrasta liczba znaków zgłaszanych do rejestracji. Właściciele większych i mniejszych firm stają się coraz bardziej świadomi tego, jak dużo wypracowali i jak cenne jest to dla nich w aspekcie prywatnym oraz dla całej firmy. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm dokonuje audytu prawnego, zanim zdecyduje się na rejestrację znaku towarowego. Warto zdecydować się na audyt prawny, jeśli masz wątpliwości, czy stworzony znak lub logo są na tyle oryginalne, by zostały bezproblemowo zarejestrowane. Dopóki nie zdecydujesz się na analizę prawną swojej marki, dotąd nie będzie towarzyszyć Ci pewność, czy podobne nazwy nie zostały już wcześniej przez kogoś wykorzystane i zastrzeżone. Na analizę zdolności odróżniającej marki składają się takie czynności, jak:
  • sprawdzenie, czy marka może być chroniona jako znak towarowy przez Urząd Patentowy;
  • sprawdzenie, czy Twoja marka nie narusza praw innych przedsiębiorców, które wynikają głównie z prawa autorskiego do logo bądź prawa ochronnego na znak towarowy.

Jakie rodzaje znaków towarowych wyróżniamy?

Znak towarowy znakowi nierówny. Jakie rodzaje znaków towarowych istnieją? Wyróżniamy znaki konwencjonalne i niekonwencjonalne. Do pierwszej grupy znaków zaliczymy:
  • znaki graficzne — wyłącznie składające się z grafiki;
  • znaki słowne — z liter, kombinacji słów, w tym przypadku chroniona jest również warstwa fonetyczna;
  • znaki słowno-graficzne — połączenie elementów słownych i graficznych, mogą być kolorowe, ale też czarno-białe.
Przeciwieństwem znaków konwencjonalnych są znaki niekonwencjonalne. Można do nich zaliczyć wygląd sklepu, kształt batonika czy czekoladki, kolor, deseń, a nawet wiele więcej. Kształt może być doskonałym znakiem towarowym. Przykładem najbardziej znanych kształtów, które zostały zastrzeżone przez przedsiębiorstwa, są: nietuzinkowy kształt butelki Coca Cola, charakterystyczny kształt batonów marki Kit-Kat czy biały ludzik Michelin. Znakiem towarowym może być kolor. Myśląc o marce Milka, narzuca nam się kolor fioletowy, z kolei z firmą Orange kojarzy nam się automatycznie kolor pomarańczowy. Pozycyjny znak towarowy należy do znaków niekonwencjonalnych. Wyróżnić tutaj można czerwoną podeszwę szpilek w butach marki Christian Louboutin.

Kto może podjąć się rejestracji znaku towarowego?

Każda firma, większa czy mniejsza, każda osoba bądź stowarzyszenie może, a często nawet powinna, zainwestować i zastrzec znak towarowy. Każdy, kto działa na rynku już od jakiegoś czasu i ma swój logotyp, ma swoją nazwę i nie chce jej zmieniać, ani ponosić strat z tytułu braku jej zastrzeżenia, powinien pomyśleć o rejestracji znaku. Zarejestrowany znak towarowy daje wyłączność na jego wykorzystywanie. Właściciel znaku może wyraźnie zakazać innym jego używania. Dotyczy to znaku identycznego do zarejestrowanego, jak i podobnego. Zastrzeżony znak towarowy to również większa wartość rynkowa firmy oraz lepsza renoma. Wpływa się w ten sposób na atrakcyjność marki oraz zaufanie ze strony klientów, które rośnie. Zastrzeżeniem znaku towarowego każdy może zająć się osobiście. Jest to jednak sporo formalności, które można wypełnić z pomocą profesjonalisty. Będzie pełnił pomoc prawną, jakiej oczekują wszyscy klienci, niezależnie od jego statusu. Po taką pomoc mogą się zgłosić przedsiębiorcy, osoby prawne i stowarzyszenia! ARTYKUŁ SPONSOROWANY

reklama
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama