Uczniowie RCEZ odbywali staże w trzech zawodach: technik informatyk, technik mechatronik i technik pojazdów samochodowych. Uczestnicy projektu kształcący się w branży samochodowej zdobywali wiedzę i doświadczenie w zakładzie naprawy pojazdów samochodowych. Uczestniczyli w procesach naprawy pojazdów oraz przeprowadzali diagnostykę układów elektrycznego i elektronicznego pojazdów samochodowych. Pojechali też do stacji diagnostyki, gdzie zapoznali się z procedurą przeglądu i badaniami technicznymi pojazdu na linii diagnostycznej. Uczniowie technikum informatycznego pod okiem instruktora przeprowadzili diagnostykę serwera, nauczyli się instalować oprogramowanie serwera oraz funkcje serwerowe. Poznali technikę wirtualizacji serwerów. Doskonalili swoje umiejętności w tworzeniu i zarządzaniu siecią lokalną. Tworzyli witrynę internetową, za pomocą której zarządzali bazą danych. Nauczyli się tworzyć wirtualne foldery w witrynie internetowej oraz przeprowadzać edycję witryny. Przyszli mechatronicy nabywali nowe umiejętności w zakładzie zajmującym się przechowywaniem owoców kiwi, gdzie zostali zapoznani z systemami mechatronicznymi sterującymi warunkami atmosferycznymi w komorach chłodniczych. Ponadto odbywali staże w Centrum Robotyki STOM w miejscowości Larisa, gdzie konstruowali autonomiczne roboty i tworzyli własne programy nimi sterujące.
– Najbardziej podobało mi się w centrum robotyki, gdzie mieliśmy okazję konstruować i programować roboty Lego. Przypisywanie robotom różnych funkcji nie zawsze było prostym zadaniem – mówi Sebastian, uczeń technikum mechatronicznego RCEZ w Biłgoraju.W czasie wolnym uczniowie zwiedzali Grecję, odwiedzili między innymi Saloniki, Meteory – masywy skalne w środkowej Grecji z wiszącymi na szczytach klasztorami oraz wyspę Skiathos. – Mogliśmy poleżeć na plaży i kąpać się w Morzu Egejskim. Byliśmy na przepięknych wycieczkach weekendowych – mówi Hubert, uczeń RCEZ, uczestnik stażu. – Najbardziej po pracy lubiłem spędzać czas w wodzie z kolegami. Podczas jednej z wycieczek dotarliśmy na wyspę Skiathos. Jest tam plaża Koukounaries („plaża szyszkowa”), której nazwa pochodzi od szyszek drzew piniowych porastających wyspę. Jest nazywana też złotą plażą z powodu dużej zawartości miki w piasku, co sprawia, że błyszczy się on w słońcu. Skoki do mieniącej się złotem wody były niesamowitym przeżyciem. Piękno greckiej przyrody i widoki zapierają dech w piersiach. Mam nadzieję, że uda mi się pojechać na podobne praktyki zagraniczne w przyszłości – dodaje Hubert. Głównym celem projektu „Z Eurostażem w przyszłość” było: zdobycie przez uczniów doświadczenia zawodowego w nowoczesnych przedsiębiorstwach zagranicznych, rozwój kompetencji zawodowych w branżach informatycznej, mechatronicznej i samochodowej, zwiększenie mobilności uczniów oraz rozwój umiejętności językowych i kompetencji społecznych.
Aneta Golba
Komentarze (0)