Czytelnik zwrócił się do naszej Redakcji z prośbą o poruszenie kwestii stanu technicznego drogi wojewódzkiej nr 848 na odcinku od Tarnawy Małej do Szczebrzeszyna. Sprawdzamy, czy są szanse na remont tej drogi. Czytelnik NOWej Gazety Biłgorajskiej poruszył problem stanu drogi wojewódzkiej nr 848 z Tarnawy Małej do Szczebrzeszyna. Podkreślił, że jest to najkrótszy dojazd turystów z wielu regionów Polski na Roztocze. – Roztocze to perełka turystyczna, która daje regionowi dużo pieniążków. Droga powoli rozpada się w oczach. Mimo remontowania odcinkami jej stan z roku na rok ulega znacznemu pogarszaniu. Na odcinku zaledwie dziesięciokilometrowym od Turobina do Czernięcina Poduchownego droga była remontowana w dwóch etapach. Pierwszy odcinek, kilkanaście lat temu, tuż za Turobinem został wyremontowany dobrze. Droga nadal jest w stanie bardzo dobrym. Następnie nie wiadomo dlaczego, zostawiono odcinek kilkuset metrów w fatalnym stanie, którym trudno przejechać. Po tym krótkim fragmencie wyremontowano odcinek o długości niespełna 4 km, który po kilku latach zaczyna się rozpadać – zauważa Czytelnik. Dodaje, że asfalt pęka, kruszy się.
Droga rozpada się na oczach
Opublikowano: Aktualizacja:
Autor:
reklama
Przeczytaj również:
Wiadomości Biłgorajskie
reklama
Zdaniem Czytelnika, nikt z Zarządu Dróg Wojewódzkich nie korzysta z gwarancji, mimo że ponad rok temu pojawiły się już pierwsze oznaki rozpadu drogi, a także ułożonego wówczas chodnika. – Wygląda to tak, jakby nie zamierzano korzystać z ewentualnej gwarancji wykonawcy remontu tego odcinka. Jestem po rozmowie z ZDW i nie zauważyłem entuzjazmu poruszonego przeze mnie tematu – podkreśla.
Dodaje, że pozostała część drogi poza remontowanymi w ostatnich dwóch latach również pozwala poważnie przetestować zawieszenie samochodów z całej Polski. – Jak nam mieszkańcom, ale przede wszystkim władzom województwa nie wstyd taką wizytówką witać turystów odkrywających tę piękna krainę, jaką jest Roztocze? Jak nie wstyd prezentować taką wizytówkę Roztocza, regionu, który jak wiele osób odwiedzających go pierwszy raz nazywa – "Polską w pigułce" – dodaje.
O sprawy związane z drogą zwróciliśmy się do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie. Dowiedzieliśmy się, że nawierzchnia jezdni drogi wojewódzkiej nr 848 Tarnawa Mała – Turobin – Sułów – Szczebrzeszyn na odcinkach, gdzie w minionych latach nie był wykonywany remont, polegający na wbudowaniu minimum dwóch warstw nawierzchni, posiada nawierzchnię, na której występują uszkodzenia typu koleina podłużna, spękania, ubytki lepiszcza, wykruszenia, lokalne uszkodzenia podbudowy, powodujące po okresie zimy występowanie przełomów oraz ubytków i wyboi. – Docelowa poprawa stanu nawierzchni na tych odcinkach wymaga wykonania przebudowy bądź rozbudowy drogi, w ramach której należy wykonać między innymi wzmocnienie konstrukcji jezdni oraz kompleksowe odwodnienie drogi – wyjaśnia Kamil Jakubowski z Biura Prasowego ZDW w Lublinie.
Odnośnie wyremontowanego w minionych latach odcinka drogi, przebiegającego przez miejscowość Czernięcin Główny, Czernięcin Poduchowny, Zarząd Dróg Wojewódzkich informuje, że przedmiotowe roboty nie podlegają obowiązkowi napraw gwarancyjnych – okres gwarancyjny minął. – Różnice w aktualnym stanie technicznym remontowanych odcinków nawierzchni jezdni w latach ubiegłych wynikają w różnych warunkach gruntowo wodnych w korpusie drogi – dodaje. Wyjaśnia, że każdego roku na całym odcinku drogi wojewódzkiej nr 848 w ramach wiosennych remontów cząstkowych oprócz napraw typowych uszkodzeń nawierzchni były przeprowadzane remonty w szerszym zakresie, tj. likwidowano przełomy a lokalnie w miejscach występowania głębokich kolein wbudowywano beton asfaltowy celem likwidacji zagrożeń w ruchu drogowym oraz aby zapobiec całkowitej degradacji konstrukcji nawierzchni jezdni.
Również w roku bieżącym, po okresie zimy planowane jest przeprowadzenie naprawy uszkodzeń nawierzchni jezdni. W ramach remontów cząstkowych wykonane zostaną między innymi: remont cząstkowy ubytków i innych uszkodzeń nawierzchni masą bitumiczną na gorąco, remont emulsją i grysami, likwidacja kolein poprzez wypełnienie ich masą bitumiczną. – Zakres robót ustalony zostanie po przeglądzie stanu technicznego dróg wojewódzkich po sezonie zimowym – wyjaśnia Kamil Jakubowski. Podkreśla, że w 2020 r. wykonana została przebudowa DW 848 na odcinku od 25+100 do km 29+838. – Niestety, wielkość środków finansowych, jaka może być przeznaczona z budżetu województwa lubelskiego na realizację zadań inwestycyjnych na drogach wojewódzkich na terenie województwa lubelskiego, nie pozwala na wykonanie wszystkich potrzebnych robót – dodaje.
reklama
reklama
reklama
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE
reklama
Komentarze (0)