Ranking opiera się o przekazane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną wyniki egzaminu ósmoklasisty oraz ogólnodostępne dane Głównego Urzędu Statystycznego. Ranking ma trzy składowe służące ocenie tego, jak samorządy wspierają najsłabszych uczniów i jakie są efekty działań ograniczających edukacyjne nierówności. Końcowa pozycja w rankingu została obliczona jako średnia trzech składowych. Pierwszą składową rankingu jest zróżnicowanie wyników uczniów na egzaminie ósmoklasisty. Im niższe zróżnicowanie, tym wyższa pozycja w rankingu. Zróżnicowanie mierzone jest jako odchylenie standardowe wyników egzaminacyjnych, przy czym wynik stanowi tu średnia ze standaryzowanych rezultatów egzaminu z języka polskiego i matematyki. Drugą składową są wyniki najsłabszych uczniów w gminie na tym samym egzaminie. Im wyższe są wyniki najsłabszych, tym wyższa pozycja w rankingu. Wyniki najsłabszych mierzone są w rankingu jako 10 percentyl rozkładu standaryzowanych wyników uczniów z języka polskiego i matematyki w każdej jednostce samorządu. Trzecia składowa to procent dzieci w wieku 3-5 lat objętych edukacją przedszkolną. Im większy, tym wyższa pozycja w rankingu. W analizach wykorzystano dane dostępne z ostatnich dwóch lat. Wyniki egzaminacyjne obejmują więc lata 2020 i 2021, a dane GUS obejmują wskaźniki dla lat 2019 i 2020. Pierwsza dziesiątka rankingu w kategorii miast powiatowych:
- Biłgoraj
- Słupca
- Leżajsk
- Sejny
- Sucha Beskidzka
- Bochnia
- Jasło
- Jarosław
- Sanok
- Kętrzyn
Komentarze (0)