Paweł Jednacz jest radnym Rady Miasta Biłgoraja, wybranym z Komitetu Wyborczego Wyborców Janusza Rosłana. W 2019 objął funkcję rzecznika prasowego Urzędu Miasta Po zdobyciu mandatu radnego w 2024 roku, zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, które zabraniają łączenia funkcji radnego z zatrudnieniem w urzędzie gminy, Paweł Jednacz złożył wniosek o urlop bezpłatny, co pozwoliło mu na objęcie mandatu radnego.
Oczekiwania radnego i odpowiedź burmistrza: "nie może pan oczekiwać"
Podczas majowej sesji rady miasta, radny Jednacz poinformował, że złożył 7 interpelacji, uzyskał odpowiedź na 6, a część nie wpłynęła w ustawowym terminie, co jest naruszeniem przepisów o samorządzie gminnnym. Jednacz wyraził niezadowolenie z opóźnień i metytorycznego poziomu i jakości odpowiedzi.
-Proszę burmistrza o zapewnienie, że interpelacje będą nie tylko rozpatrywane w terminie, ale również żetelnie i merytorycznie. (...)Radni nie składają interpelacji dla sportu (..) to jest jedno z podstawowych narzędzi sprawowania mandatu radnego i proszę, by były traktowane z należytą powagą - apelował
Burmistrz Wojciech Gleń i skarbnik Roman Żuk tłumaczyli się nadmiarem pracy, i tym uzasadnili opóźnienia. Burmistrz Gleń jasno powiedział też radnemu, co myśli o jego oczekiwaniach:
- Przykro mi panie radny, nie może pan oczekiwać odpowiedzi, musi pan przyjać taką, jaka jest - skwitował Gleń
Lawina pytań radnego Jednacza
Na stronie BiP Urzędu Miasta znajduje się osiem interpelacji, które radny Jednacz złożył w kwietniu. Zakres tematyki jest bardzo rozległy: od zadłużenia miasta, przez liczbę wyciętych drzew i propozycję zatrudnienia miejskiego ogrodnika, po probemy demograficzne i działania na rzecz przedsiębiorczości. Oto szczegółowetematy i pytania, którymi radny Jednacz dołożył urzędnikom w ostatnich tygodniach sporo pracy:
Interpelacja nr 1: w sprawie przedsiębiorczości i wsparcia lokalnego biznesu
1. Ile działalności gospodarczych jest zarejestrowanych na terenie Biłgoraja według stanu na dzień 10 kwietnia 2025 roku?2. Ile nowych działalności gospodarczych zostało zarejestrowanych na terenie Biłgoraja od 10 kwietnia 2024 r. do 10 kwietnia 2025 r.?
3. Ile działalności gospodarczych zostało w tym okresie zamkniętych lub zawieszonych?
4. Jak powyższe dane wypadają w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej?
5. Jakie działania wspierające lokalnych przedsiębiorców zostały zrealizowane przez miasto w ciągu ostatnich 11 miesięcy?
Odpowiedź:
W odpowiedzi burmistrz podkreśla, że nie jest organem prowadzącym Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej tzw. „CEIDG", a jedynie organem mającym do niej dostęp. Na podstawie dostępnych w CEIDG informacji ustalono, iż na terenie miasta Biłgoraja na dzień 10 kwietnia 2025 r. było 1 612 aktywnych jednoosobowych działalności gospodarczych. W okresie od 10 kwietnia 2024 r. do 10 kwietnia 2025 r. zarejestrowano 90 jednoosobowych działalności gospodarczych, zawieszono 109 jednoosobowych działalności gospodarczych, a z rejestru zostało wykreślonych 67 działalności gospodarczych. Dane z wcześniejszego okresu tj. 10 kwietnia 2023 r. do 10 kwietnia 2024 r., przedstawiają się następująco: założono 101 jednoosobowych działalności gospodarczych, zawieszono 92 działalności, a wykreślonych zostało 101.
W odpowiedzi wspomniano o założeniu Społecznej Radu Przedsiębiorców Gminy Miasto Biłgoraj, której celem jest zacieśnienie dialogu i współpracy pomiędzy samorządem a lokalnym środowiskiem przedsiębiorców. Za część działań wspierających przedsiębiorczość odpowiada również Biłgorajska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. (BARR S.A.), której miasto jest akcjonariuszem (Gmina Miasto Biłgoraj - 74,22% akcji). Jednym z kluczowych zadań Agencji jest prowadzenie Funduszu Pożyczkowego, który od wielu lat wspiera rozwój i wsparcie mikro- małych-, średnich- przedsiębiorstw. W odpowiedzi zawarto też listę działań, jakie prowadzi maisto w zakresie wspierania przedsiębiorczości.
Interpelacja nr 2: w sprawie demografii i zmian w strukturze ludności miasta
1. Jakie działania zostały podjęte w celu zwiększenia przejrzystości działań Urzędu Miasta Biłgoraja w ostatnich 11 miesiącach?2. Ile i jakie konsultacje społeczne zostały przeprowadzone od 1 maja 2024 r. do 31 marca 2025 r.?
3. Ilu mieszkańców wzięło w nich udział?
4. Jakie tematy były najczęściej konsultowane i czy ich wyniki miały wpływ na podejmowane decyzje?
5. Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest pozytywna, proszę o informacje na temat podjętych decyzji.
Odpowiedź:
W odpowiedzi na interpelację znajdujemy dane dotyczące struktury wiekowej mieszkańców za okres od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025. Liczba:• urodzeń - 115,
• zgonów - 206,
•zameldowań -546,
-wymeldowań - 798.
Za okres od 1 kwietnia 2023 r. do 31 marca 2024 r. Liczba:
• urodzeń -120,
zgonów -212,
• zameldowań - 517,
• wymeldowań - 831.
W odpowiedzi burmistrz wyjaśnił, iż podstawą planowania inwestycji miejskich są dokumenty strategiczne. Miasto Biłgoraj ma cztery ważne dokumenty strategiczne, które wyznaczają kierunki jego rozwoju do 2035 roku. Przy ich tworzeniu analizowano m.in. sytuację demograficzną mieszkańców. Obecne inwestycje i działania społeczne są zgodne z tymi planami. W przyszłości dokumenty będą oceniane i aktualizowane, by dostosować się do zmieniających się potrzeb miasta.
Interpelacja nr 3: w sprawie przejrzystości i komunikacji z mieszkańcami
1. Jaka była liczba mieszkańców Biłgoraja na dzień 31 marca 2024 r. oraz 31 marca 2025 r.? 2. Proszę o przedstawienie struktury wiekowej mieszkańców według stanu na obie powyższe daty.
3. Ilu mieszkańców urodziło się, zmarło, zameldowało się i wymeldowało w okresie od
1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.?
4. Ilu mieszkańców urodziło się, zmarło, zameldowało się i wymeldowało w okresie od 1 kwietnia 2023 r. do 31 marca 2024 r.?
5. Czy miasto analizuje zmiany demograficzne w kontekście planowania usług publicznych i inwestycji (np. edukacja, opieka zdrowotna, mieszkalnictwo)?
Odpowiedzi:
Informacje o pracy Urzędu są systematycznie przekazywane mieszkańcom za pośrednictwem wszystkich dotychczas wykorzystywanych kanałów komunikacji, tj.:
Oficjalnej strony internetowej Miasta Biłgoraja, Tablicy ogłoszeń zlokalizowanej w Urzędzie Miasta Biłgoraja, Biuletynu Informacji Publicznej, Lokalnych mediów,
Profilu w mediach społecznościowych,,Miasto Biłgoraj", słupów ogłoszeniowych i tablic informacyjnych rozmieszczonych na terenie miasta.
W odpowiedzi podkreślono, że w terminie od 1 maja 2024 r. do 31 marca 2025 r. w formie konsultacji społecznych odbył się Budżet Obywatelski Gminy Miasto Biłgoraj.
Interpelacja nr 4: w sprawie wycinek i nasadzeń drzew na terenie miasta Biłgoraja
1. Ile drzew zostało wyciętych na terenie miasta w okresie od 1 maja 2024 r. do 31 marca 2025 r.?
2. Ile drzew zostało nasadzonych w tym samym okresie?
3. Ile drzew zostało wyciętych i nasadzonych w analogicznym okresie rok wcześniej (1 maja 2023 r. - 31 marca 2024 r.)?
4. Jaka była podstawa wycinki (np. decyzje administracyjne, zły stan zdrowotny, inwestycje miejskie, kolizje z infrastrukturą)?
5. Czy miasto prowadzi ewidencję kompensacji przyrodniczej - tzn. czy każdej wycince towarzyszy nasadzenie zastępcze?
6. Jakie gatunki drzew są najczęściej sadzone w przestrzeni publicznej i jakie są kryteria ich wyboru?
Odpowiedź:
W odpowiedzi burmistrz Biłgoraja nie ma dokładnych danych, ile drzew faktycznie zostało wyciętych w mieście, ponieważ urząd posiada tylko informacje o złożonych wnioskach o zgodę na wycinkę – a to nie zawsze oznacza, że drzewa rzeczywiście zostały usunięte (tabela poniej) Podobnie nie ma pełnych danych o nowych nasadzeniach na prywatnych działkach, bo mieszkańcy nie muszą tego zgłaszać.
Drzewa są najczęściej usuwane, gdy zagrażają ludziom, budynkom, drogom lub kolidują z inwestycjami. W zamian za wycięte drzewa, burmistrz zwykle wymaga sadzenia nowych. Co roku na terenach miejskich sadzi się głównie rodzime gatunki liściaste, dostosowane do miejsca i warunków glebowych.
Interpelacja nr 5: w sprawie działalności Referatu Strategii i Planowania Inwestycji
1. Ile projektów inwestycyjnych zostało zrealizowanych przez Referat Strategii i Planowania Inwestycji w latach: 2022, 2023, 2024 (do 31 grudnia)?
2. Ile projektów inwestycyjnych zostało zrealizowanych przez Referat Strategii i Planowania Inwestycji w roku 2025 (do 31 marca)?
3. Ile projektów inwestycyjnych zostało w danym roku przygotowanych przez pracowników referatu, a ile zostało zleconych firmom zewnętrznym?
4. Proszę o przedstawienie wykazu umów zawartych z firmami zewnętrznymi na opracowanie dokumentacji projektowej w latach 2022-2024 i w roku 2025, wraz
z informacją o: nazwie firmy, zakresie opracowania, roku zawarcia umowy, wartości umowy brutto.
5. Czy miasto planuje zwiększyć udział własnych kadr w opracowywaniu dokumentacji inwestycyjnych w kolejnych latach?
Odpowiedź:
Gmina Miasto Biłgoraj w latach 2022 2025 (I-III) zrealizowała 52 zadania inwestycyjne, w tym w roku 2022 - 11, w roku 2023 - 19, w roku 2024 - 21, w roku 2025 (I-III)-Należy mieć jednak na uwadze, że do ww. ilości zrealizowanych inwestycji w danym roku ujęto tylko zadania zakończone w danym roku, a niektóre z nich realizowane są w okresach kilkuletnich. Szczegółowe informacje na temat realizowanych inwestycji w danym roku znajdują się w raportach o stanie miasta Biłgoraja za dany rok oraz w sprawozdaniach z wykonania budżetu danego roku.
Odnośnie projektów technicznych sporządzonych przez pracowników Referatu Realizacji Inwestycji, to informuję, że pracownicy Referatu RI w latach 2022 2025 sporządzili 17 projektów. Ponadto, na chwilę obecną nie planuję zwiększać własnych kadr do opracowania dokumentacji inwestycyjnych na kolejne lata.
Interpelacja nr 6: w sprawie zatrudnienia i kosztów kadrowych w Urzędzie Miasta
1. Jaka była liczba zatrudnionych pracowników w Urzędzie Miasta Biłgoraja na dzień 31 marca 2024 r. oraz na dzień 31 marca 2025 r.? Proszę o rozbicie na grupy: stanowiska
urzędnicze, kierownicze, pomocnicze oraz obsługi.
2. Jakie były łączne koszty wynagrodzeń pracowników Urzędu Miasta w okresie od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.?
3. Jak wygląda porównanie tych kosztów do analogicznego okresu w roku poprzednim?
Odpowiedź:
1. Liczba zatrudnionych pracowników w Urzędzie Miasta Biłgoraja na dzień 31 marca 2024 r. wynosiła 106 osób, a na dzień 31 marca 2025 r. wynosiła 111 osób. Łączny koszt wynagrodzeń pracowników Urzędu Miasta Biłgoraja w okresie od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r. wynosił: 12.581.285,67 zł.
Interpelacja nr 7: w sprawie powołania ogrodnika miejskiego
W trosce o jakość życia mieszkańców Biłgoraja oraz estetykę i funkcjonalność przestrzeni publicznej, proszę o wyznaczenie osoby pełniącej funkcję miejskiego ogrodnika odpowiedzialnego za planowanie, rozwój, ochronę i pielęgnację zieleni miejskiej.- Funkcja ta mogłaby zostać powierzona pracownikowi już zatrudnionemu w strukturach Urzędu, np. w Referacie Gospodarki Komunalnej, lub nowozatrudnionemu specjaliście dostępnych zasobów kadrowych i organizacyjnych.
Czym, zdaniem radnego Jednacza, miałby zajmować się miejski ogrodnik?
Ogrodnik miejski mógłby zajmować się planowaniem, tworzeniem i pielęgnacją zieleni w mieście, np. parków i skwerów.
- Odpowiadałby za nowe nasadzenia, rewitalizację zieleni i monitorowanie wycinek drzew.
- Współpracowałby przy ochronie terenów przyrodniczych i przeciwdziałał „betonozie” – czyli nadmiernemu betonowaniu przestrzeni.
- Mógłby wspierać ekologiczne rozwiązania, jak zielone dachy czy ogrody deszczowe.
- Uczestniczyłby w planowaniu miejskich inwestycji i dbał o wprowadzanie zielonych rozwiązań.
- Prowadziłby działania edukacyjne i współpracował z mieszkańcami przy projektach zieleni.
- Taka funkcja pomogłaby w prowadzeniu spójnej i przemyślanej polityki zieleni miejskiej.
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Biłgoraja nie przewiduje utworzenia stanowiska pracy ogrodnika miejskiego, a obowiązki związane z utrzymaniem zieleni wykonują już obecni pracownicy – inspektorzy zajmujący się środowiskiem i bieżącym utrzymaniem miasta. W ich zakres pracy wchodzi m.in. dbanie o parki, skwery, place zabaw czy nowe nasadzenia drzew i krzewów.
Dodatkowo podkreślono, że ogrodników miejskich zatrudniają głównie duże miasta, które mają znacznie większe tereny zielone. Biłgoraj, mimo że nie ma osobnego ogrodnika, regularnie sadzi nowe rośliny, tworzy rabaty i zwiększa wydatki na zieleń, co poprawia wygląd miasta
Interpelacja nr 8: w sprawie zadłużenia miasta Biłgoraja 10 kwietnia
1. Jaka była wysokość zadłużenia Miasta Biłgoraj na koniec każdego roku budżetowego w latach 2015-2024? Proszę o przedstawienie danych zarówno w ujęciu nominalnym (w zł), jak i jako procent dochodów ogółem.
2. Jakie były źródła zadłużenia w poszczególnych latach? Proszę o rozbicie danych na poszczególne instrumenty wraz z określeniem głównych wierzycieli.
3. Na jakie cele przeznaczone zostały środki pozyskane z tytułu zadłużenia? Proszę o wskazanie, które inwestycje lub wydatki bieżące były finansowane środkami pochodzącymi z zadłużenia w poszczególnych latach.
4. Czy w latach 2015-2024 wystąpiły jakiekolwiek problemy w zakresie obsługi zadłużenia? W szczególności interesuje mnie, czy występowały trudności w spłacie zobowiązań, konieczność restrukturyzacji zadłużenia lub zmiany warunków finansowania.
Odpowiedź: - brak odpowiedzi na tę interpelację na stronie BiP
Komentarze (0)