„Zielony wolontariat” w Księżpolu

Projekt Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Księżpolu "O rośliny dbamy, pszczołom pomagamy" jest jednym z dwunastu nagrodzonych w konkursie "Zielony wolontariat. Poczuj chemię do bycia eko".

Konkurs „Zielony wolontariat. Poczuj chemię do bycia eko” – był konkursem dla dzieci młodzieży w wieku szkolnym organizowanym przez Dziennik Wschodni i Patrona konkursu Grupę Azoty Zakłady Azotowe „PUŁAWY” SA. – Do udziału zaprosiliśmy szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, domy kultury, biblioteki z województwa lubelskiego – wszystkie te instytucje, które pracują z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym. Nagrodziliśmy 12 projektów z całego województwa lubelskiego – napisali w podsumowaniu konkursu organizatorzy. Wśród wyróżnionych projektów jest projekt szkoły podstawowej z Księżpola.

Celem konkursu było kształtowanie postaw i świadomości obywatelskiej w zakresie ochrony środowiska; aktywna i kreatywna promocja idea proekologicznych, zarówno w środowisku osób zaangażowanych w ochronę środowiska jak i poza nim; wdrażanie idei ochrony środowiska na szczeblu lokalnym, w tym także wsparcie już wcześniej prowadzonych działań.

– Bardzo liczyliśmy na kreatywność młodych ludzi, na ich zaangażowanie. I nie zawiedliśmy się. Na konkurs wpłynęło wiele projektów, spośród których jury wybrało 12 najlepszych – realnych, świetnie zaplanowanych i dobrze udokumentowanych – dodają organizatorzy.

Jury konkursu przyznało laureatom nagrody od 500 zł do 2000 zł. W najbliższych tygodniach reporterzy Dziennika Wschodniego odwiedzą finalistów konkursu, by na łamach gazety i stronie internetowej www.dziennikwschodni.pl zaprezentować realizację nagrodzonych projektów.

Projekt „O rośliny dbamy, pszczołom pomagamy” zakłada, że przy szkole w Księżpolu powstanie rabata roślin miododajnych. Te działania mają na celu uświadamianie i uwrażliwianie najmłodszego pokolenia na potrzebę ochrony pszczół i innych owadów zapylających.

Jakie działania zaplanowali autorzy projektu? Najpierw uczniowie i nauczyciele przygotują mini-ulotki z opisami roślin miododajnych i ich znaczeniem i roli w ekosystemie owadów zapylających. Następnie wybiorą miejsc pod rabatę, zmierzą powierzchnię, wyznaczą jej granice, określa rodzaj gleby, jej zasobność i stopień nasłonecznienia.

Na lekcji przyrody nauczyciel przedstawi opisy roślin miododajnych, a uczniowie zaprojektują rabatę z roślinami miododajnymi, uwzględniają pory kwitnienia, wysokość roślin i ich potrzeby. Następnie uczniowie narysują rysunki ze swoimi projektami rabaty i wybiorą do realizacji najlepiej zaprojektowany ogródek.Wszyscy włączą się w sadzenie i pielęgnację roślin.

To jeszcze nie koniec. „Będziemy pielęgnować i obserwować rośliny, jak rosną i rozwijają się, czy odwiedzają je owady, czy w domku dla owadów są już mieszkańcy. Uczniowie w miarę możliwości będą podlewać, plewić i nawozić rośliny. Możliwe będzie powiększenie rabaty w przyszłości. Pieniądze na zakup nowych sadzonek pochodzić będą ze zbiórek i sprzedaży makulatury, aluminiowych puszek czy innych akcji proekologicznych” – czytamy w opisie.

Czekamy na efekty wspólnych wysiłków i liczymy, że świadomość ekologiczna u najmłodszych będzie wzrastać.

 

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.