reklama
reklama

Wojewoda interweniuje! Co oni powołują w Biłgoraju?

Opublikowano:
Autor:

Wojewoda interweniuje! Co oni powołują w Biłgoraju? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Biłgorajskie
reklama

Przypomnijmy: po burzliwej dyskusji i sprzeciwie opozycyjnych radnych 25 września rada powiatu biłgorajskiego podjęła uchwałę w  sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Sportu w Biłgoraju.   Pisaliśmy o tym tutaj:https://gazetabilgoraj.pl/radni-powolali-specjalna-instytucje-od-boiska-i-basenu-dyrektor-budowlanki-zdruzgotany/    

"W szczególności" otwiera furtki naruszające ustawę o finansach publicznych

    Jednak wojewoda lubelski 22 października unieważnił uchwałę  w części obejmującej § 7 w brzmieniu: „w szczególności” oraz § 15 ust. 2 Statutu, stanowiącego załącznik do uchwały.

W unieważnionym  § 7 Statutu użyto zwrotu " do zadań PCS w szczególności należy: (…). Zdaniem wojewody powyższa regulacja w zakresie słów „w szczególności” narusza ustawę o finansach publicznych. -Statut jest podstawą działania powiatowej jednostki budżetowej, w tym przypadku Powiatowego Centrum Sportu w Biłgoraju i winien on zawierać wszystkie elementy wymienione w tym przepisie. Ustawodawca wskazał bowiem niezbędne minimum, które bezwzględnie muszą się znaleźć w statucie jednostki budżetowej, o czym świadczy użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności.” Oznacza to, że możliwe jest określenie w statucie innych, nie wymienionych w tym przepisie zagadnień, jednak należy pamiętać, aby zawsze statut swym zakresem przedmiotowym w całości odpowiadał treści art. 11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Rada Powiatu w Biłgoraju w § 7 Statutu określając przedmiot działania jednostki użyła wyrażenia "w szczególności" co oznacza, że określony w uchwale katalog zadań tej jednostki nie jest wyczerpujący i możliwe jest realizowanie przez tę jednostkę innych zadań nieprzewidzianych w uchwale - czytamy w uzasadnieniu   Zdaniem organu nadzoru z uwagi na fakt, iż ustawodawca wymaga od prawodawcy miejscowego określenia w statucie przedmiotu działania jednostki budżetowej, to nie może on poprzez użycie sformułowania „w szczególności”  pozostawiać otwartego katalogu tych zadań.   -Taki przepis uchwały powoduje, że inny organ (podmiot) niż rada powiatu, w drodze innego aktu niż uchwała, będzie mógł doprecyzować, nieprzewidziane przez niniejszą uchwałę zadania jednostki budżetowej. Tymczasem ustawodawca w art. 11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wprost zastrzegł, iż o przedmiocie działalności powiatowej jednostki budżetowej decyduje organ stanowiący powiatu w drodze nadanego jej przez siebie statutu.  Dopuszczenie zatem możliwości powierzenia takiej jednostce do realizacji innych zadań, nie wymienionych w statucie, musi zostać uznane za działanie naruszające obowiązujący porządek prawny - uzasadnia wojewoda

Statut sprzeczny z Konstytucją RP

  Wojewoda unieważnił również  § 15 ust. 2 Statutu, w którym  Rada Powiatu postanowiła, że "w sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa."     -Zdaniem organu nadzoru taki zapis narusza zasadę hierarchicznego systemu źródeł prawa, wynikającą z art. 87 Konstytucji RP. Z zasady tej wynika, że umocowanie do wydawania aktów niższego rzędu musi wynikać z aktów wyższego rzędu, przy czym przepisy zawarte w aktach niższego rzędu nie mogą naruszać przepisów zamieszczonych w aktach wyższego rzędu. Przepisu § 15 ust. 2 Statutu nie da się pogodzić z obowiązującym hierarchicznym systemem źródeł prawa. Przepis zawarty w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego nie może przyznawać mocy obowiązującej ustawom lub rozporządzeniom wykonawczym, wobec których jest hierarchicznie niższy - czytamy w uzasadnieniu   Wojewoda tłumaczy, że z kwestionowanej regulacji wynika, że w pierwszej kolejności stosuje się statut, a dopiero w sprawach nieuregulowanych w statucie - powszechnie obowiązujące przepisy prawa. -Tym samym Rada Powiatu przyznała pierwszeństwo przepisom uchwały przed ustawami i rozporządzeniami wykonawczymi do ustaw. Zastrzeżenie, jakie zostało zawarte w przedmiotowym przepisie, dopuszczalne jest jedynie w aktach prawnych tego samego rzędu. Niezgodne z Konstytucją jest zaś stawianie przepisów uchwały wydawanej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego przed przepisami ustawy. Stanowi to istotne naruszenie prawa i powoduje konieczność eliminacji z obrotu prawnego takich regulacji- czytamy dalej w uzasadnieniu   Na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody  przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.

reklama
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama