Przypomnijmy: po burzliwej dyskusji i sprzeciwie opozycyjnych radnych 25 września rada powiatu biłgorajskiego podjęła uchwałę w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Sportu w Biłgoraju.
Pisaliśmy o tym tutaj:https://gazetabilgoraj.pl/radni-powolali-specjalna-instytucje-od-boiska-i-basenu-dyrektor-budowlanki-zdruzgotany/
"W szczególności" otwiera furtki naruszające ustawę o finansach publicznych
Jednak wojewoda lubelski 22 października unieważnił uchwałę w części obejmującej § 7 w brzmieniu: „w szczególności” oraz § 15 ust. 2 Statutu, stanowiącego załącznik do uchwały.
W unieważnionym § 7 Statutu użyto zwrotu " do zadań PCS w szczególności należy: (…). Zdaniem wojewody powyższa regulacja w zakresie słów „w szczególności” narusza ustawę o finansach publicznych.
-Statut jest podstawą działania powiatowej jednostki budżetowej, w tym przypadku Powiatowego Centrum Sportu w Biłgoraju i winien on zawierać wszystkie elementy wymienione w tym przepisie. Ustawodawca wskazał bowiem niezbędne minimum, które bezwzględnie muszą się znaleźć w statucie jednostki budżetowej, o czym świadczy użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności.” Oznacza to, że możliwe jest określenie w statucie innych, nie wymienionych w tym przepisie zagadnień, jednak należy pamiętać, aby zawsze statut swym zakresem przedmiotowym w całości odpowiadał treści art. 11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Rada Powiatu w Biłgoraju w § 7 Statutu określając przedmiot działania jednostki użyła wyrażenia "w szczególności" co oznacza, że określony w uchwale katalog zadań tej jednostki nie jest wyczerpujący i możliwe jest realizowanie przez tę jednostkę innych zadań nieprzewidzianych w uchwale - czytamy w uzasadnieniu
Zdaniem organu nadzoru z uwagi na fakt, iż ustawodawca wymaga od prawodawcy miejscowego określenia w statucie przedmiotu działania jednostki budżetowej, to nie może on poprzez użycie sformułowania „w szczególności” pozostawiać otwartego katalogu tych zadań.
-Taki przepis uchwały powoduje, że inny organ (podmiot) niż rada powiatu, w drodze innego aktu niż uchwała, będzie mógł doprecyzować, nieprzewidziane przez niniejszą uchwałę zadania jednostki budżetowej. Tymczasem ustawodawca w art. 11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wprost zastrzegł, iż o przedmiocie działalności powiatowej jednostki budżetowej decyduje organ stanowiący powiatu w drodze nadanego jej przez siebie statutu. Dopuszczenie zatem możliwości powierzenia takiej jednostce do realizacji innych zadań, nie wymienionych w statucie, musi zostać uznane za działanie naruszające obowiązujący porządek prawny - uzasadnia wojewoda
Statut sprzeczny z Konstytucją RP
Wojewoda unieważnił również § 15 ust. 2 Statutu, w którym Rada Powiatu postanowiła, że "w sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa."
-Zdaniem organu nadzoru taki zapis narusza zasadę hierarchicznego systemu źródeł prawa,
wynikającą z art. 87 Konstytucji RP. Z zasady tej wynika, że umocowanie do wydawania aktów niższego rzędu musi wynikać z aktów wyższego rzędu, przy czym przepisy zawarte w aktach niższego rzędu nie mogą naruszać przepisów zamieszczonych w aktach wyższego rzędu. Przepisu § 15 ust. 2 Statutu nie da się pogodzić z obowiązującym hierarchicznym systemem źródeł prawa. Przepis zawarty w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego nie może przyznawać mocy obowiązującej ustawom lub rozporządzeniom wykonawczym, wobec których jest hierarchicznie niższy -
czytamy w uzasadnieniu
Wojewoda tłumaczy, że z kwestionowanej regulacji wynika, że w pierwszej kolejności stosuje się statut, a dopiero w sprawach nieuregulowanych w statucie - powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
-Tym samym Rada Powiatu przyznała pierwszeństwo przepisom uchwały przed ustawami i rozporządzeniami wykonawczymi do ustaw. Zastrzeżenie, jakie zostało zawarte w przedmiotowym przepisie, dopuszczalne jest jedynie w aktach prawnych tego samego rzędu. Niezgodne z Konstytucją jest zaś stawianie przepisów uchwały wydawanej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego przed przepisami ustawy. Stanowi to istotne naruszenie prawa i powoduje konieczność eliminacji z obrotu prawnego takich regulacji- czytamy dalej w uzasadnieniu
Na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.
Komentarze (0)