reklama
reklama

Polacy coraz częściej opiniują swoich pracodawców w Internecie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Polacy coraz częściej opiniują swoich pracodawców w Internecie - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Biłgorajskie
reklama

Opinie o pracodawcach w Internecie - na czym to polega?

Dzielenie się opiniami w Internecie nie jest niczym nowym. Już od wielu lat popularne są sytuacje, w których po nabyciu różnych produktów konsumenci przekazywali swoje wrażenia z zakupu związanymi z konkretną rzeczą, czy obsługą sklepu. Podobnie jest w kwestii zatrudnienia. Pracownicy lub osoby, które uczestniczyły w procesie rekrutacji w wielu miejscach w Internecie, mogą opisać własne doświadczenia i ocenić uczciwość danych pracodawców. W wielu przypadkach wizja opisywana w ofercie pracy ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Były lub obecny pracownik, czy kandydat w procesie rekrutacji może podzielić się z innymi informacjami, do których dojście jest znacznie utrudnione. Opinie o pracodawcach mają więc za zadanie ujawniać wszelkie nieprawidłowości i ostrzegać kandydatów lub wręcz przeciwnie - zachęcać do podjęcia pracy w danej firmie.

Gdzie szukać opinii o firmach w Internecie?

Opinię o pracodawcy i danej firmie można zostawić w wielu miejscach w Internecie. Wrażeniami ludzie dzielą się w mediach społecznościowych, czyli serwisach typu Facebook. Jednak to nie wszystko. Ocena względem pracodawcy wystawiana jest również na platformie takiej jak Google Moja Firma. Możliwość opisu własnych wrażeń udostępniana jest przez różne portale rekrutacyjne. Z kolei czołowym serwisem w tej kwestii jest GoWork. Kandydaci, wchodząc na stronę https://www.gowork.pl/opinie, mają szansę zapoznać się z ponad 6,5 mln opinii o pracodawcach. Prowadzą oni działalność w różnych regionach kraju, a same oceny dotyczą zarówno dużych przedsiębiorstw, jak i małych firm. Ze względu na swobodny dostęp do Internetu, z opiniami o pracodawcach można więc zapoznać się w dowolnym miejscu i czasie.

Opinie o pracodawcach - szansa na kandydatów

Jeśli chodzi o kandydatów poszukujących pracy, zapoznanie się z opiniami pracowników, czy innych uczestników rekrutacji ma ogromne znaczenie. Z opisu takich doświadczeń można dowiedzieć się wielu rzeczy, które z pozoru wydają się mniej istotne, a w tak naprawdę odgrywają bardzo ważną rolę w rozwoju zawodowym. Kandydaci mają okazję poznać rzeczywiste warunki pracy oferowane przez firmę, które dotyczą wynagrodzenia, czy benefitów. Z opinii o pracodawcach uzyskuje się informacje o atmosferze w miejscu zatrudnienia, czy o wartościach, które wyznaje firma, co pozwala sprawdzić, czy są one zbieżne z wizją kandydata. Ogromne znaczenie ma też charakter publikowanych doświadczeń. Jeśli są one dobre, dla kandydata będą wskazówką, że uczestnictwo w rekrutacji to właściwy wybór. Zapewnienia o przyjaznej atmosferze i korzystnych praktykach firmy wobec pracowników są zachęcające do wysłania aplikacji. Z drugiej strony negatywne opinie opisujące nieuczciwą politykę pracodawcy, problemy z wypłatą lub wysokością wynagrodzeń i inne tego typu trudności są w stanie ochronić kandydata przed podjęciem tej niewłaściwej decyzji. Istnieje duża szansa, że zatrudniając się w takim miejscu, osoba poszukująca pracy naraziłaby się na straty pod względem psychologicznym i finansowym.

Korzyści z publikowanych opinii dla pracodawcy

Wbrew pozorom opinie o pracodawcach w Internecie mogą być skutecznym narzędziem dla nich samych. Jeśli firma postępuje dobrze i dba o swoich pracowników, z takich wpisów zyskuje wiele korzyści. Tworzy tym obraz pracodawcy, u którego warto się zatrudnić i z którym dobrze jest współpracować. W końcu kandydaci przeglądający opinie nie zawsze muszą zostać pracownikiem, ale w przyszłości jest szansa, aby stali się klientami. Niemniej jednak z opiniami w Internecie wiążą się dla pracodawcy również pewne zagrożenia. Osoby nieprzychylne firmie lub po prostu konkurencja może sama tworzyć pewne negatywne schematy, opisując je na różnych portalach. Trudno je całkiem wyeliminować, jednak tutaj kluczem jest właściwa reakcja. Pracodawca powinien na bieżąco monitorować opinie pojawiające się w sieci na temat jego firmy. W razie opublikowania negatywnego osądu, powinien on kulturalnie odpowiedzieć na niego i podjąć próbę wyjaśnienia całej sytuacji. W odpowiedzi należy zapytać o szczegóły, czy zainteresowane sprawą, a kwestia braku odpowiedzi ze strony opiniującego będzie oznaczać, że dane zarzuty nie mają pokrycia w rzeczywistości.

Jak formułować rzetelne i konstruktywne opinie o pracodawcach?

Warto publikować swoje opinie o pracodawcach w Internecie, aby nie tylko pomóc innym kandydatom, ale zadbać o korzystną dla zatrudnionych strukturę rynku pracy. Konstruktywny opis firmy od strony pracownika ma szansę być dostrzeżony przez osoby decyzyjne, które później mogą na tej podstawie poprawić warunki pracy i własną politykę personalną. Co zrobić więc, by opinia była wartościowa i rzetelna? Przede wszystkim należy zadbać o to, żeby opis doświadczeń dotyczył konkretnych argumentów, czy sytuacji. Ogólniki i skrajne osądy nie wyglądają wiarygodnie. W przypadku, gdy opinia jest negatywna, trzeba unikać personalnych ataków. Tylko wrażenia opisane rzeczowo i w pełni konstruktywna krytyka są w stanie ochronić przyszłych pracowników przed pułapkami, a nawet zmienić podejście pracodawcy do zarządzania własną kadrą. Aby przedstawić pełny obraz firmy, warto też wskazać zarówno te słabsze, jak i mocne strony. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w których opinia będzie posądzona o wymyślony atak konkurencji. Przed opisaniem własnych doświadczeń trzeba więc dokładnie przemyśleć swój punkt widzenia. ARTYKUŁ SPONSOROWANY

reklama
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama