[gallery size="full" bgs_gallery_type="slider" ids="605463,605465,605464,605462,605461,605460"] Uruchomienie linii było zwane inwestycją 100-lecia. I nie bez powodu. Generalnym wykonawcą tej inwestycji, wówczas jednej z największych na Lubelszczyźnie, był Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych w Biłgoraju. Wśród zaproszonych honorowych gości na otwarcie był wicepremier Mieczysław Jagielski oraz powiatowy sekretarz PZPR Józef Dechnik, którzy symbolicznie poprowadzili pociąg ze Zwierzyńca do Biłgoraja. Na stacji kolejowej w Biłgoraju wieczorową porą wicepremier wręczył odznaczenia państwowe osobom znacznie zaangażowanym w realizację inwestycji. Odznaczeniem został uhonorowany również kierownik budowy Janusz Mazur. – Uroczyste otwarcie tej linii kolejowej było wielkim, niezapomnianym wydarzeniem w historii naszego miasta – twierdzi ówczesny kierownik budowy. Nieoceniony wkład w sukces inwestycji miał generalny wykonawca, czyli Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych w Biłgoraju. Jego kierownikiem był Zbigniew Stepanów, który jak twierdzą osoby pamietające tamte wydarzenia, ze swoich obowiązków wywiązywał się bardzo dobrze. – Linia kolejowa została oddana do eksploatacji kilka miesięcy przed planowanym terminem – wspomina Janusz Mazur. Dodaje, że oprócz wykonania tego przedsięwzięcia Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych równolegle realizował inwestycje w zakresie planowania robót drogowych na mapie powiatu biłgorajskiego. Rocznie przybywało około 35 km dróg lokalnych. Czym charakteryzowała się nowo wybudowana linia kolejowa? Trasa na odcinku od stacji kolejowej Zwierzyniec do miejscowości Tereszpol w nowo wybudowanej linii normalnotorowej mniej więcej pokrywała się z linią poprzedniej kolejki wąskotorowej. Małe rozbieżności wynikały z zastosowania korekty nowych łuków poziomych torowiska. Od miejscowości Tereszpol do miejscowości Biłgoraj nowa linia wybudowanej linii kolejowej przebiegała po całkowicie nowych terenach. Omijała miejscowość Hedwiżyn i Biłgoraj. Inwestorem budowy było Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lublinie wspólnie z Dyrekcją Okręgową Kolei Państwowych w Lublinie. Generalnym wykonawcą był Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych. Dowodził im Zbigniew Stepanów. Jego zastępcą był Marian Chrześcijan. Nadzór inwestorski pełnił mgr inż. Jan Wasilewski, a kierownikiem robót był tech. drog. Janusz Mazur. Modernizacja linii kolejowej o długości 20,8 km w celu sprawniejszej realizacji została podzielona na IV odcinki:
- odcinek I – stacja kolejowa Zwierzyniec – Szozdy, kierownik robot – Jan Róg
- odcinek II – Szozdy – Tereszpol, najtrudniejszy w wykonawstwie m.in. ze względu na konieczność odstrzału gruntu skalistego materiałem wybuchowym, kierownik robót – techn. drog. Henryk Wroński
- odcinek III – Tereszpol – Wola Duża, kierownik robót – techn. drog. Marcin Kras
- odcinek IV – Wola Duża – stacja kolejowa Biłgoraj, kierownik robót – techn. drog. Karol Barcel.
Komentarze (0)