NGB: – Jaką ideą było utworzenie systemu nieodpłatnej pomocy prawnej? – To nadzorowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości system nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Funkcjonuje po to, żeby polscy obywatele mogli za darmo i natychmiastowo otrzymać profesjonalną pomoc od radców prawnych, adwokatów i doradców obywatelskich i mediatorów bez konieczności korzystania z drogich usług kancelarii prawniczych. NGB: – Dużo takich porad jest udzielanych? – Co roku prawnicy udzielają kilkuset tysięcy bezpłatnych porad prawnych i obywatelskich. To ogromna skala pomocy. NGB: – Tylko jak korzystać z tej pomocy w dobie pandemii, licznych obostrzeń i problemów z dostępem do wielu instytucji? – W 2021 roku jako Ministerstwo Sprawiedliwości dokonaliśmy wielu usprawnień w tym systemie, odpowiednio reagując zarówno na pandemię koronawirusa jak i na potrzeby zgłaszane przez beneficjentów. Przede wszystkim podjęliśmy szereg działań mających na celu zwiększenie dostępności usług nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w tym trudnym dla nas czasie, m.in. wprowadziliśmy rozwiązania umożliwiające udzielanie nieodpłatnej pomocy nie tylko stacjonarnie w punkcie pomocy ale także w formie zdalnej, np. telefonicznie. Dzięki temu w ubiegłym roku udzielono prawie 390 tysięcy porad z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, zdecydowanie więcej niż w 2020 roku, kiedy było ich około 315 tysięcy. Dzięki podejmowanym przez Ministerstwo staraniom coraz większym zainteresowaniem cieszą się także usługi nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. W 2020 roku udzielono ponad 51 tysięcy porad z zakresu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, a w 2021 roku udzielono ich już prawie 76 tysięcy. NGB: – Co oznacza ta niedawna nowelizacja dotycząca nieodpłatnej pomocy prawnej? – Bezpośrednim efektem szeregu analiz przeprowadzonych w Ministerstwie Sprawiedliwości jest niedawna nowelizacja rozporządzenia wykonawczego w sprawie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. W rozporządzeniu poza dookreśleniem sposobu udzielania porad w poszczególnych powiatach (stacjonarnie, zdalnie, hybrydowo) przewidzieliśmy również istotne ułatwienie dla osób ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, umożliwiając tym osobom zorganizowanie porady, np. w miejscu zamieszkania tych osób lub w innym miejscu dostosowanym do potrzeb tych osób – także w przypadku nieodpłatnej mediacji. Innymi słowy osoby te mogą teraz w pełni korzystać z usług nieodpłatnej pomocy, przy jednoczesnym dostosowaniu tych usług do indywidualnej sytuacji życiowej tych osób. Kolejną ze zmian jest wprowadzenie wymogu właściwego oznaczenia tablicą lokalu, w którym udzielana jest nieodpłatna pomoc prawna lub jest świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie. Dzięki wprowadzeniu tego obowiązku osoby potrzebujące pomocy nie będą miały problemu ze znalezieniem lokalu. Będą mogły się również w łatwy sposób dowiedzieć, jak przebiega wizyta oraz w jaki sposób mogą się na nią zapisać. Ponadto informacje o nieodpłatnej pomocy i zapisach będą też łatwo dostępne na stronach internetowych w wyodrębnionych zakładkach dotyczącej nieodpłatnej pomocy. NGB: – Jak to będzie będzie funkcjonować w najbliższych miesiącach? – Mając na względzie potrzeby beneficjentów, Ministerstwo Sprawiedliwości w ostatnich miesiącach przeprowadziło wraz z prawnikami, doradcami obywatelskimi, organizacjami pozarządowymi oraz starostami powiatowymi projekt tworzenia punktów specjalistycznych w ramach systemu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, i od dnia 1 stycznia 2022 r. wybrane dyżury w niektórych punktach uzyskały określoną specjalizację. W szczególności poprzez wskazanie dziedziny prawa lub innej problematyki albo poprzez wskazanie grupy osób uprawnionych do pomocy. Lista dyżurów jest już dostępna na stronie do zapisów na porady oraz zostanie przekazana do wszystkich powiatów. Zachęcam do korzystania z nich i umawiania się na porady. NGB: – Konkretnie z czyjej pomocy mogą skorzystać zainteresowani? – Rzeczą zupełnie oczywistą jest fakt, iż większość prawników i doradców obywatelskich pracujących w ramach systemu nieodpłatnej pomocy ze względu na swoje doświadczenie życiowe posiada w niektórych dziedzinach kwalifikacje specjalistyczne, a inni są w trakcie takiej specjalizacji. Główną ideą tej inicjatywy jest zaoferowanie i wykorzystanie wiedzy, doświadczenia prawników oraz doradców obywatelskich w szerszym zakresie niż tylko na terenie ich macierzystych powiatów. Za pomocą środków porozumiewania się na odległość z pomocy specjalisty mogą korzystać beneficjenci z całego kraju. Liczę na to, że informacje o uruchomionych dyżurach specjalistycznych powinny trafić do jak najszerszego grona obywateli potrzebujących pomocy w swoich sprawach życiowych. Szczególnie istotne było dla nas zidentyfikowanie i pozyskanie do współpracy, a następnie zaoferowanie beneficjentom pomocy specjalistów w takich sprawach jak m.in. pomoc rodzinom wychowującym dzieci z niepełnosprawnością, pomoc ofiarom przemocy domowej, jak też w dziedzinach jak prawo spadkowe, kredyty frankowe, ubezpieczenia, podatki, upadłość konsumencka. NGB: – Dziękuję za rozmowę Czytaj także: https://gazetabilgoraj.pl/tu-pomoga-ci-za-darmo-nieodplatna-pomoc-prawna/
Nie musisz płacić prawnikom (rozmowa)
Opublikowano: Aktualizacja:
Autor:
reklama
Przeczytaj również:
Wiadomości Biłgorajskie
reklama
reklama
reklama
reklama
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE
reklama
Komentarze (0)