reklama
reklama

Minimalna głębokość bieżnika – kiedy trzeba wymienić opony na nowe?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Minimalna głębokość bieżnika – kiedy trzeba wymienić opony na nowe? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Biłgorajskie
reklama

 

Minimalna głębokość bieżnika jest określona w przepisach drogowych

Przepisy obowiązujące w Polsce mówią o tym, że minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Jazda na oponach, które mają bieżnik niższy niż 1,6 mm, grozi w przypadku kontroli mandatem, jak również wykluczeniem pojazdu z użytkowania. Dlatego opony należy wymienić na nowe odpowiednio wcześniej. Kiedy dokładnie? Specjaliści ze SklepOpon.com wyjaśniają tę kwestię i rozwiewają wątpliwości. Postępujące zużycie bieżnika wiąże się ze spadającą wydajnością opon. W przypadku opon zimowych niższy bieżnik coraz słabiej wgryza się w warstwę śniegu, przez co przyczepność w warunkach zimowych spada. Opony letnie wraz z utratą kolejnych milimetrów bieżnika tracą skuteczność w odprowadzaniu wody, przez co wzrasta ryzyko aquaplaningu i zwiększa się prawdopodobieństwo poślizgu na mokrej nawierzchni.  Początkowo spadek parametrów jest oczywiście znikomy – nie czuć go po zużyciu pierwszych milimetrów bieżnika. Kiedy utrata bezpieczeństwa staje się na tyle wyraźna, że wypadałoby zmienić opony? Modele zimowe powinny dysponować bieżnikiem o głębokości co najmniej 4 mm – poniżej tej wartości bieżnik staje się zbyt płytki, aby odpowiednio mocno wgryzać się w warstwę śniegu. Opony letnie rozsądnie jest natomiast wymienić, gdy bieżnik osiągnie 3 mm – wówczas spadek efektywności w odprowadzaniu wody staje się bardziej odczuwalny. Dlatego, gdy bieżnik w oponach zimowych osiągnie 4 mm, a w letnich 3 mm, warto zmienić je na nowe, aby zachować wysoki poziom bezpieczeństwa. Oczywiście opony z bieżnikiem głębokim na 3-4 mm nie stają się nagle niebezpieczne. Jeżeli osiągną taką głębokość w środku sezonu, to powinny wystarczyć do kolejnej wymiany – o ile samochód nie pokonuje znacznych dystansów. Należy jednak liczyć się z coraz słabszymi parametrami. Jeżeli jednak zamierzamy założyć opony z bieżnikiem o głębokości 3-4 mm i użytkować je przez kolejne pół roku, to może się okazać, że nie zapewnią bezpieczeństwa do końca sezonu. Warto uwzględnić to, szczególnie jeżeli zamierzamy podróżować za granicę – niektóre kraje w Europie wymagają opon o minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej właśnie 3 lub 4 mm.

Nie tylko bieżnik decyduje o tym, kiedy należy wymienić opony na nowe

Oprócz odpowiednio wysokiego bieżnika opony muszą być też w dobrym stanie technicznym, aby można je było bezpiecznie użytkować. Dlatego, jeżeli na powierzchni gumy – na bieżniku, ścianie bocznej, lub jakimkolwiek innym miejscu pojawi się uszkodzenie, to należy wykluczyć opony z dalszego użytku. Uszkodzeniem może być m.in. pęknięcie lub ukruszenie, ale może to być także np. bąbel lub wybrzuszenie.  Najczęstszym powodem uszkodzenia opon jest uderzenie z dużą siłą w krawężnik lub szybki przejazd przez dziurę w jezdni. Dlatego każdorazowo po takim wydarzeniu należy dokładnie pooglądać opony. Uszkodzenie wpływa na wyważenie koła i może powodować drgania i wibracje podczas jazdy, ale może też doprowadzić do wystrzału opony, co stwarza znaczne zagrożenie na drogach. O tym, czy opony należy wymienić na nowe, decyduje także wiek ogumienia – liczony od daty produkcji, którą można odczytać z numeru DOT na oponie. Z wiekiem guma użyta do produkcji opon starzeje się i parcieje, przez co wzrasta ryzyko uszkodzenia opony w trakcie jazdy. Dlatego wymianie na nowe podlegają również opony, które wyprodukowano ponad 10 lat temu – nawet jeżeli mają wystarczający zapas bieżnika a na ich powierzchni nie widać zniszczeń. W praktyce rzadko jednak opony zachowują użyteczność przez 10 lat. Zwykle ich bieżnik wytrzymuje od około trzech do mniej więcej siedmiu lat, w zależności od intensywności eksploatacji.   Podsumowując, minimalna głębokość bieżnika wymagana przepisami wynosi 1,6 mm. Lepiej jednak nie ryzykować i nie jeździć na oponach do ostatniej setnej milimetra wystającej ponad tę wartość. Rozsądnie jest wymienić opony zimowe na nowe, gdy stary komplet osiągnie 4 mm. W przypadku opon letnich zaleca się wymianę przy 3 mm głębokości bieżnika. Dzięki temu można zachować odpowiednie bezpieczeństwo jazdy, bez ryzyka mandatu za zużyte opony. Ponadto należy pamiętać o kontroli stanu i wieku ogumienia – opony uszkodzone lub starsze niż 10 lat również stwarzają zagrożenie na drodze.

reklama
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama