Wybór części do auta ma znaczenie
Tłumiki i amortyzatory są odpowiedzialne za określone właściwości jezdne pojazdu, więc wybór odpowiednich ma znaczenie.
Amortyzatory są bardzo ważnym elementem każdego auta. Tłumik również powinien być odpowiedni, chociaż mało kto zwraca na niego uwagę, bo jest mało widoczną częścią auta. W zależności od rodzaju są one miej lub bardziej głośne. Ustawienie amortyzatorów jest jednym z ostatnich elementów, które muszą zostać wykonane podczas tuningu zawieszenia.
Jak działają amortyzatory?
Wewnątrz stałej komory amortyzatora znajdują się wejścia zaworów i ciecz hydrauliczna. Zawieszenie porusza się we wszystkich kierunkach, tłok porusza się wewnątrz cylindra. amortyzatory zazwyczaj dostosowują się do warunków drogowych, a im szybciej zawieszenie się porusza, tym większy opór dają amortyzatory.
Znaczenie przepustnicy: Amortyzatory odgrywają ważną rolę w prowadzeniu i obsłudze twojego samochodu. Oprócz zapewnienia komfortowej jazdy, amortyzatory pomagają w radzeniu sobie z niezawodnością pojazdu, pokonywaniem zakrętów, opieką, trzymaniem się podłoża, spowolnieniem, dystansem zatrzymania i ogólnie bezpieczeństwem.
Dodaj szybkie ogłoszenie drobne na naszym portalu:
Źródło obrazu – www.autoczescionline24.pl
Rodzaje amortyzatorów stosowanych w samochodach:
Poniżej przedstawiamy amortyzatory stosowane w samochodach:
Monotube Damper:
W tej konstrukcji zastosowano jeden cylinder podzielony przez dryfujący rozdzielacz na komorę olejową i gazową.
Tłumik dwururowy:
Jak sama nazwa wskazuje, amortyzator dwururowy wykorzystuje dwa koncentryczne cylindry. Wewnętrzny cylinder jest wypełniony olejem i mieści wał i cylinder.
Wewnętrzna przepustnica obejściowa:
Dwururowe amortyzatory Fox, które można znaleźć w latającym pickupie Forda, łączą w sobie długi skok z delikatnym tłumieniem opozycji. Liczne obwody są zaangażowane w tworzenie siły tłumiącej w centrum 50% ruchu.
Tłumik magnetoreologiczny:
Tłumiki MR wykorzystują dwie pętle elektromagnetyczne umieszczone w cylindrze do wytwarzania pola magnetycznego wokół wejść cylindra.
Spool-Valve Damper:
Zawory suwakowe, które składają się z ułożonej na sprężynie płyty używanej jako pokrywa komory, umożliwiają przepływ oleju przez ostatecznie uformowane porty w ścianach komory, gdy sprężyna jest napięta.
Elektronicznie sterowany amortyzator:
W najbardziej uniwersalnych konstrukcjach amortyzatorów siła tłumienia jest sterowana przez mieszankę elektronicznie sterowanych zaworów i niezaangażowanych zaworów typu shim-stack.
Oznaki konieczności wymiany przepustnicy:
Potrzebę diagnostyki przepustnicy można określić na podstawie następujących oznak:
- Zwiększenie odległości spowalniania;
- utrudnione kierowanie pojazdem;
- Fenomenalne odgłosy jazdy;
- drżenie karoserii pojazdu;
- zmniejszone poczucie bezpieczeństwa w przedziale pasażerskim;
- Nierównomierne lub przyspieszone zużycie opon
Zastąpienie przepustnicy:
Powinny być wymieniane co 3 lub 4 lata, a ze względu na jazdę w niebezpiecznym klimacie – po przejechaniu 40 000 – 50 000 kilometrów. Należy zdjąć koło, a następnie przewody hamulcowe bez odłączania ich od zacisków, poluzować górne mocowanie sprężyny zabezpieczającej; odkręcić dolne nakrętki mocujące element; ostrożnie i równomiernie zapakować sprężynę za pomocą aparatów odciągowych; wprowadzić kolejny element.