Sukcesy wychowanków MDK

Mamy wielką przyjemność poinformować o ostatnich sukcesach młodych artystek z Młodzieżowego Domu Kultury w Biłgoraju w ogólnopolskich konkursach plastycznych. Początek maja rozpoczął się od podsumowania XII. Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego zatytułowanego „Piękno i brzydota w szarości„- Rawicz 2016 oraz 19. edycji Konkursu Plastycznego Malujemy Pastelami – „Pejzaż polski”, jaki miał miejsce w Tarnobrzegu.

Organizatorem XII. Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Piękno i brzydota w szarości” było Gimnazjum im. Adama Olbrachta Przyjmy-Przyjemskiego w Sierakowie przywspółpracy Muzeum Ziemi Rawickiej i Miejskiego Biura Wystaw Artystycznych w Lesznie.

Na konkurs napłynęła ogromna liczba prac. Jury, w skład którego weszli artyści plastycy pod przewodnictwem dr. hab. prof. nadz. Jacka Jarczewskiego – artysty plastyka, Dyrektora Muzeum Ziemi Rawickiej, wykładowcy ASP we Wrocławiu, dokonało oceny aż 3419 prac nadesłanych z terenu całej Polski. Konkurs z cyklu KOLORY SZAROŚCI, ma za zadanie popularyzację technik monochromatycznych. Artyści w wieku od 5 do 16 lat musieli zmierzyć się z tematyką szeroko pojętego piękna i brzydoty posługując się bogactwem szarości, czerni i bieli.

Pojęcie kategorii piękna silnie związane jest z teorią estetyki. Przez wieki zmieniały się definicje piękna, lecz w dalszym ciągu dla wielu z nas piękno kojarzy się z czymś idealnym. Piękno wynika z zachowania proporcji, harmonii barw, dźwięków, stosowności, umiaru i użyteczności. Może być piękno duchowe, moralne, naturalne, cielesne, obiektywne i subiektywne. Na pewno dla każdego z nas jest lub może być czymś innym, ale nie ulega wątpliwości, że piękno związane jest z doskonałością i harmonią. Dla jednego pięknem będzie kwiat, dla drugiego – pejzaż morski, dla kolejnej osoby kobieta czy mężczyzna o idealnych proporcjach czy rysach twarzy. Jako przeciwieństwo tuż obok piękna istnieje brzydota. Lecz to bardzo płynna linia o czym możemy się przekonać patrząc choćby na prace dziewcząt z biłgorajskiego MDK docenione w konkursie.

Wyróżnienia Honorowe w postaci kwalifikacji do wystawy otrzymały prace piętnastoletniej Julii Kudełki i jej rówieśnicy Weroniki Mazurek. Julia posługując się farbami i pastelami namalowała twarz starego człowieka. Z czarnego tła wyłania się poorana zmarszczkami twarz. Na pierwszy rzut oka nieładna, tak jak wielu z nas wydaje się być starość. Lecz kiedy zagłębimy się w to przedstawienie, możemy dojrzeć swoiste piękno zadumanych, smutnych oczu zmęczonego i zniszczonego wiekiem mężczyzny. Weronika namalowała dwie prace. Pierwsza ukazuje tancerkę. Lekkość i zwiewność, wirtuozeria ruchu baletnicy niemal unoszącej się ponad ziemią została przeciwstawiona zwierzęciu – postaci małpki, siedzącej i patrzącej na widza. Jej brzydota sprawia, iż czujemy do niej sympatię.

Konkurs pla­styczny „Malujemy paste­lami” organizowany przez Tarnobrzeski Dom Kultury odbywa się co roku pod innym hasłem. W tej edy­cji, już dzie­więt­na­stej, jego uczestnicy zmie­rzyli się z tema­tem „PEJZAŻ POLSKI”. Konkurs skie­ro­wany jest do dzieci i mło­dzieży w wieku od 8 do 20 lat z woje­wództw: pod­kar­pac­kiego, mało­pol­skiego, lubel­skiego i świę­to­krzy­skiego. Techniką scalającą imprezę jest technika pasteli. Młodzi artyści mogą posługi­wać się paste­lami suchymi, olej­nymi, bądź tech­niką mie­szaną. Dla wychowanek pracowni Tęczowa Malarnia z Młodzieżowego Domu Kultury w Biłgoraju konkurs zakończył się sukcesem, gdyż Weronika Kuziak (lat 16) i Oliwia Stelmach (lat 14) za swoje prace zostały nagrodzone.

Praca Oliwii została wykonana pastelami suchymi. Młoda artystka namalowała go posługując się delikatnymi pociągnięciami pastelowej pałeczki. Ciemne chmury i rozproszone światło zachodzącego słońca odbijają się w ciemnej fioletowo-niebieskiej tafli wody. Granicę pomiędzy ziemią a niebem stanowi ciemne pasmo pozbawionych liści drzew. Zastosowana kolorystyka powoduje, że kompozycja wywołuje wrażenie spokoju i tajemniczości.

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.