- Reklama -

- Reklama -

- Reklama -

Różaniec Drugi: Świętowali Dzień Autyzmu

2 kwietnia cała Polska w akcie solidarności z dziećmi i osobami ze spektrum autyzmu zaświeciła na niebiesko. Do obchodów Światowego Dnia Autyzmu już po raz siódmy dołączyła także Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Różańcu Drugim.

- Reklama -

Od lat na całym świecie w kwietniu podejmowanych jest wiele inicjatyw, mających na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu.

Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Różańcu Drugim już w piątek 1 kwietnia dołączyła do niebieskiej inicjatywy: uczniowie i nauczyciele rozświetlili korytarze ubrani w kolor niebieski, a symbolem solidarności tym razem stały się niebieskie balony wypuszczone w powietrze. Kolor niebieski ma dawać nadzieję na lepsze życie osobom z autyzmem i ich rodzinom.

W ramach akcji oprócz wszechobecnego niebieskiego koloru odbyła się również prelekcja skierowana do uczniów pt. „Autyzm wprowadza zmysły w błąd” połączona z warsztatami.

 Prelekcja miała na celu poszerzenie świadomości wśród uczniów, którzy na co dzień mają styczność z osobami z autyzmem, oraz propagowanie wiedzy na temat tego zaburzenia, dotykającego tysięcy dzieci w  Polsce – mówi Karolina Dołomisiewicz, organizatorka akcji, nauczycielka  pracująca z uczniem ze spektrum autyzmu.

Na szkolnym korytarzu pojawiła się także gazetka tematyczna obrazująca funkcjonowanie osoby z autyzmem oraz zorganizowany został gminny konkurs plastyczny dla uczniów szkół podstawowych propagujący akcję pt. „Niebieskie okno na świat”.

Ważnym punktem w obchodach uroczystości był tort ufundowany przez całą społeczność szkolną dla Tomka, ucznia ze spektrum, który w kwietniu kończy 18 lat. Tomasz od małego zmaga się z całościowym zaburzeniem rozwojowym, jakim jest autyzm.

- Reklama -

Autyzm nie jest chorobą, lecz zaburzeniem rozwoju, co oznacza, że mózg pracuje w niestandardowy sposób. Autyzm rozumiany jako spektrum oznacza, że u każdej osoby objawia się i przebiega w inny sposób, z różnym nasileniem zachowań i cech charakterystycznych dla autyzmu. Dotyczą one głównie trudności w relacjach z ludźmi, komunikacji oraz powtarzalnych i stereotypowych zachowań. Autyzm jest zaburzeniem rozwoju, diagnozowanym u około 1 na 100 dzieci w Europie, czterokrotnie częściej u chłopców niż dziewcząt. Pierwsze objawy widoczne są zwykle przed 3. rokiem życia. Najczęściej diagnozuje się: autyzm dziecięcy, autyzm atypowy, zespół Aspergera.

Osoby z autyzmem często silnie przywiązują się do schematów lub rutyn, np. chodzą zawsze tą samą drogą. Nie lubią zmian, więc nieoczekiwane wydarzenia (np. nagła zmiana planu zajęć, miejsca spotkania, godziny wizyty) bywają dla nich bardzo stresujące i silnie wytrącają z równowagi. Osoby ze spektrum często wykazują silne zainteresowanie jednym albo kilkoma tematami, np. samochody określonej marki, liczby, astronomia. Mają trudność w rozumieniu zachowania innych ludzi, często trudno jest im zrozumieć, jak inne osoby się czują i co mają na myśli. Wyzwaniem jest podejmowanie kontaktów, poznawanie ludzi, nawiązywanie przyjaźni i dogadywanie się w codziennych sytuacjach. Osoby w spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu gestów i odczytywaniu mimiki twarzy. Część osób z autyzmem nie mówi, ale używa alternatywnych form komunikacji, np. wskazywanie obrazków w książkach do komunikacji lub pisanie. Osoby, które świetnie posługują się mową, wysławiają się w sposób, który może wydawać się nietypowy lub usztywniony. Bywa, że osoby w spektrum autyzmu powtarzają te same słowa lub wyrażenia.

Autyzm bardzo często łączy się z nietypowym odbieraniem świata za pomocą zmysłów. Osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne (nie czują uścisku dłoni) albo zbyt intensywne (uścisk dłoni czują tak silnie jak poparzenie). Problemy z nadwrażliwymi zmysłami albo zbyt małym odczuwaniem przez zmysły mogą być bardzo dotkliwe. Część dorosłych osób z autyzmem mówi np. o tym, że kiedy patrzą drugiej osobie w oczy, to jest to dla nich przykre doświadczenie dyskomfortu lub nawet bólu. Niektórzy przebywając w tłocznym pomieszczeniu pełnym głośnych dźwięków opisują uczucie paniki i przeładowania bodźcami. Zasłaniają uszy, zaciskają powieki, panicznie szukają schronienia w odosobnionym miejscu. Wręcz fizycznym bólem reagują na nagłe mocne dźwięki. W zatłoczonych miejscach korzystają ze słuchawek lub zatyczek do uszu.

Żeby osoby dotknięte spektrum autyzmu i ich rodziny wiodły lepsze życie, potrzebna jest większa świadomość i wiedza, a także tolerancja, szczególnie w tak małej miejscowości, jaką jest Różaniec Drugi. Akcja miała na celu przybliżenie społeczności szkolnej wiedzy na temat tajemniczego zaburzenia, jakim jest autyzm, szczególnie dlatego że osoby ze spektrum są wśród nas – podkreśla Karolina Dołomisiewicz.

Honorowy patronat nad wydarzeniem objął burmistrz Tarnogrodu Paweł Dec.

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.