Umowa SaaS – co powinna zawierać, by chronić Twoją firmę przed reklamacjami i pozwami?

Opublikowano:
Autor:

Umowa SaaS – co powinna zawierać, by chronić Twoją firmę przed reklamacjami i pozwami? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook
PROMOWANEUmowa SaaS (Software as a service), czyli oprogramowanie jako usługa, polega na dostarczaniu firmom możliwości korzystania z zewnętrznego oprogramowania bez konieczności instalowania go na własnym sprzęcie i obsługiwania go. Oprogramowanie SaaS nie jest dostarczane na wyłączność, a dostęp do niego firma otrzymuje za pośrednictwem chmury po opłacaniu abonamentu (jest to najczęstsze rozwiązanie).
reklama

Zgodnie z umową SaaS cała odpowiedzialność za funkcjonowanie, skuteczność i wsparcie oprogramowania leży po stronie dostawcy. Dlatego bardzo ważne jest zadbanie o kształt i zawartość umowy, aby odpowiednio zabezpieczyć swoją firmę. Na co zwrócić zatem uwagę przy umowie SaaS?

Zadbać o ochronę danych osobowych i zgodność z RODO

W związku z tym, że do systemu wprowadza się liczne dane, w tym dane osobowe, konieczne jest, aby uściślić w umowie, że to klient pozostaje wyłącznym administratorem danych osobowych. Ponadto musi zostać jasno sprecyzowane, że dostawca usługi SaaS nie wykorzysta danych w inny sposób niż do zapewnienia świadczenia usługi. Art. 5 ust. 1 lit. e RODO nakłada obowiązek nieprzechowywania danych dłużej niż to konieczne, dlatego umowa SaaS musi również jasno określać czas, w jakim po zakończeniu umowy dane zostaną usunięte. Natomiast art. 15 ust. 1 RODO wymusza uściślenie możliwości dostępu do danych i ich pobrania przez klienta.   

reklama

Zadbać o doprecyzowanie kwestii płatności

Koniecznie należy doprecyzować w umowie SaaS sposób rozliczania z usługodawcą, sytuacje rozliczenia ewentualnych nadpłat, zasady postępowania w wypadku braku terminowych płatności przez klienta. Trzeba określić dokładnie, kiedy i na jakich zasadach blokowany zostaje dostęp do usługi, a kiedy przywracany. W tym obszarze należy również ustalić sposób zapłaty – najczęściej odbywa się on na zasadach subskrypcji, czyli klient płaci miesięczny abonament i na tej podstawie uzyskuje dostęp do usługi. 

Umieścić w umowie stosowne zakazy

Przy podpisywaniu umowy SaaS klient nie dostaje fizycznej kopii oprogramowania, nie dostaje również dostępu do kodu źródłowego. Klient nie może samodzielnie rozwijać oprogramowania, ani go modyfikować. Nie może samodzielnie zainstalować systemu – wykupuje usługę łącznie z obsługą oprogramowania. Stosowne zakazy powinny się pojawić w treści umowy:

reklama

-zakaz reverse engineeringu, czyli próby odzyskiwania kodu źródłowego czy też rozszyfrowywania sposobu działania aplikacji;

-zakaz przekazywania logowania osobom trzecim;

-zakaz kopiowania funkcji;

-zakaz podzlecania dostępu zewnętrznej firmie, chyba że umowa mówi inaczej.

Umieścić klauzule ochronne w celu zabezpieczenia ciągłości działania systemu

Warto, żeby zawrzeć w umowie SaaS stosowne klauzule ochronne, co ma za zadanie zabezpieczyć ciągłość działania systemu. Chodzi tu w szczególności o klauzule kontynuacji usług, gdy zmieni się właściciel dostawcy usługi, określenie procedury szybkiego przeniesienia danych do innego systemu czy możliwość realizowania backupu dla klienta. Można również opisać możliwość migracji danych do innego dostawcy, jeśli zaszłaby taka konieczność.

reklama

Umieścić warunki wypowiedzenia umowy

W umowie SaaS powinny zostać zawarte warunki wypowiedzenia umowy w specjalnych sytuacjach. Ze względu na formę rozliczeń, warto dookreślić pojęcie powtarzających się zaległości w płaceniu abonamentu, które dawałoby prawo do wypowiedzenia umowy. Ze względu na RODO i bezpieczeństwo klienta, należy zawrzeć również warunek naruszenia przepisów ochrony danych osobowych oraz powód wypowiedzenia w postaci stale powracającej dostępności systemu (warto określić również dopuszczalne braki w dostępności). Z drugiej strony w przypadku łamania klauzul, jak np. prób obejścia zabezpieczeń systemu oprogramowania przez użytkowników, dostawca powinien mieć prawo natychmiastowego wypowiedzenia umowy.

Określić procedury następujące po zakończeniu umowy

W celu postępowania według obowiązującego prawa oraz ułatwienia w zachowaniu ciągłości firmie klienta, warto dodać w umowie SaaS kilka procedur, które będą obowiązywać już po zakończeniu umowy. Mowa tutaj o już wspominanych zasadach postępowania zgodnie z RODO i przechowywania danych klienta, ale także warto dodać wprost obowiązek usunięcia ich przez dostawcę. Po zakończeniu umowy można dodać możliwość migracji danych do innego dostawcy: zasady, sposób odbycia migracji, czas, ewentualne koszty. Warto również określić czas zakończenia dostępu do usługi czy też opis zasad uregulowania zaległych wpłat czy też nadpłaty – termin i sposób rozliczenia.  

reklama

Dowiedz sie więcej o umowach saas na

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo