- Reklama -

- Reklama -

- Reklama -

Pół wieku z koleją

50 lat temu w Biłgoraju miało miejsce ważne wydarzenie. Przez wielu do dnia dzisiejszego wspominane jest z sentymentem. Mowa o uroczystym przekazaniu do eksploatacji szerokotorowej linii kolejowej Zwierzyniec – Biłgoraj.

 

Uruchomienie linii było zwane inwestycją 100-lecia. I nie bez powodu. Generalnym wykonawcą tej inwestycji, wówczas jednej z największych na Lubelszczyźnie, był Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych w Biłgoraju. Wśród zaproszonych honorowych gości na otwarcie był wicepremier Mieczysław Jagielski oraz powiatowy sekretarz PZPR Józef Dechnik, którzy symbolicznie poprowadzili pociąg ze Zwierzyńca do Biłgoraja. Na stacji kolejowej w Biłgoraju wieczorową porą wicepremier wręczył odznaczenia państwowe osobom znacznie zaangażowanym w realizację inwestycji. Odznaczeniem został uhonorowany również kierownik budowy Janusz Mazur. – Uroczyste otwarcie tej linii kolejowej było wielkim, niezapomnianym wydarzeniem w historii naszego miasta – twierdzi ówczesny kierownik budowy.

Nieoceniony wkład w sukces inwestycji miał generalny wykonawca, czyli Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych w Biłgoraju. Jego kierownikiem był Zbigniew Stepanów, który jak twierdzą osoby pamietające tamte wydarzenia, ze swoich obowiązków wywiązywał się bardzo dobrze.

– Linia kolejowa została oddana do eksploatacji kilka miesięcy przed planowanym terminem – wspomina Janusz Mazur. Dodaje, że oprócz wykonania tego przedsięwzięcia Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych równolegle realizował inwestycje w zakresie planowania robót drogowych na mapie powiatu biłgorajskiego. Rocznie przybywało około 35 km dróg lokalnych.

Czym charakteryzowała się nowo wybudowana linia kolejowa?

- Reklama -

Trasa na odcinku od stacji kolejowej Zwierzyniec do miejscowości Tereszpol w nowo wybudowanej linii normalnotorowej mniej więcej pokrywała się z linią poprzedniej kolejki wąskotorowej. Małe rozbieżności wynikały z zastosowania korekty nowych łuków poziomych torowiska. Od miejscowości Tereszpol do miejscowości Biłgoraj nowa linia wybudowanej linii kolejowej przebiegała po całkowicie nowych terenach. Omijała miejscowość Hedwiżyn i Biłgoraj.

Inwestorem budowy było Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lublinie wspólnie z Dyrekcją Okręgową Kolei Państwowych w Lublinie. Generalnym wykonawcą był Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych. Dowodził im Zbigniew Stepanów. Jego zastępcą był Marian Chrześcijan. Nadzór inwestorski pełnił mgr inż. Jan Wasilewski, a kierownikiem robót był tech. drog. Janusz Mazur.

Modernizacja linii kolejowej o długości 20,8 km w celu sprawniejszej realizacji została podzielona na IV odcinki:

  • odcinek I – stacja kolejowa Zwierzyniec – Szozdy, kierownik robot – Jan Róg
  • odcinek II – Szozdy – Tereszpol, najtrudniejszy w wykonawstwie m.in. ze względu na konieczność odstrzału gruntu skalistego materiałem wybuchowym, kierownik robót – techn. drog. Henryk Wroński
  • odcinek III – Tereszpol – Wola Duża, kierownik robót – techn. drog. Marcin Kras
  • odcinek IV – Wola Duża – stacja kolejowa Biłgoraj, kierownik robót – techn. drog. Karol Barcel.

Inwestycja warta była około 110 mln zł. Realizowano ją od 1 sierpnia 1970 roku do 23 grudnia 1971 roku. Wykonano blisko 21 km układki linii kolejowej, 3,6 km torów stacyjnych, dwa przystanki osobowe w Szozdach i Tereszpolu oraz trzy perony pasażerskie (Szozdy, Tereszpol, Biłgoraj). Dodatkowo powstało 14 przepustów kolejowych i 10 drogowych. W Tereszpolu wybudowano wiadukt. Przebudowano sześć skrzyżowań drogowych.

Zbigniew Stepanów – Kierownik PZDL Biłgoraj. Budowa linii kolejowej Zwierzyniec-Biłgoraj m. Tereszpol

 

- Reklama -

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.