- Reklama -

Niezapomniane doświadczenie

W ramach realizacji projektu ERASMUS+ „Electronic Waste Management of Students Through Erasmus”, grupa uczniów i nauczycieli wzięła udział w krótkoterminowej wymianie, która miała miejsce w dniach 18-22 marca 2018r. Tygodniowe spotkanie projektowe odbyło się w miasteczku Giulianova we Włoszech. Projekt realizowany jest przez szkoły ponadgimnazjalne z 5 krajów:

MAHMET AKIF ERSOY ANADOLU LISESI – liceum z Izmiru w Turcji, LICEUL TEORETIC GRIGORE ANTIPA – liceum z Botosani w Rumunii, LICEO SCIENTIFICO MARIE CURIE – z Giulianova we Włoszech, AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE FAJOES – z Fajoes w Portugalii oraz ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH im. J. Dechnika w Biłgoraju.

Mulawa wybory do 05.04.2024

Kolejne wymiany uczniowskie odbędą się już w nowym roku szkolnym. Uczniowie ZSBiO będą mieli szansę odwiedzić szkoły w Rumunii, Portugalii i Turcji.

Zapraszamy do lektury wspomnień Agaty, uczennicy klasy IIb LO, która brała udział w wymianie.

„Dnia 18 marca zaczęła się nasza przygoda związana z wymianą uczniów w ramach projektu ERASMUS+. W wyjeździe brały udział osoby z naszej szkoły (ZSBiO w Biłoraju), które w jakiś sposób zaangażowały się w projekt. Były z nami również nauczycielki – Marzena Gałka i Anna Kraczowska, które opiekowały się nami podczas tego wyjazdu.  Dzień pierwszy  był dla nas dniem podróży. Nasz bus wyjechał z placu szkolnego o godzinie 3:30, musieliśmy dotrzeć na lotnisko w Modlinie.
Miejscem docelowym naszej wycieczki były Włochy, a dokładnie Giulianova, w regionie Abruzzo.
W godzinach wieczornych dotarliśmy na miejsce, gdzie czekały na nas osoby, u których miałyśmy mieszkać. Mój host napisał do mnie przed przyjazdem, więc od razu go poznałam, przywitaliśmy się i poszliśmy do domu. Jego rodzina przywitała mnie bardzo ciepło. Odpoczęłam chwilę i poszliśmy na plażę, później byliśmy na lodach z dziewczynami z Polski oraz ich znajomymi, u których mieszkały. Spędziliśmy miły wieczór, powrót do domu, szybka kąpiel i spać.

Dodaj szybkie ogłoszenie drobne na naszym portalu:

19 marca
Zajęcia w szkole zaczęły się o 8:00. Ten dzień rozpoczął się spotkaniem uczniów i nauczycieli  ze wszystkich szkół, które biorą udział w projekcie – z Włoch, Turcji, Rumunii, Portugalii i Polski. Był to czas na zapoznanie się. Odbyło się również uroczyste wręczenie nagród uczniom, którzy wygrali konkursy na logo projektu oraz opowiadanie.
Następnie podzieliliśmy się na grupki i uczniowie z Włoch, oprowadzali nas po szkole. Ich szkoła jest śliczna. Mnóstwo obrazów, zdjęć, malowideł na ścianach, to wszystko tworzy niepowtarzalny klimat w tej szkole. W południe mieliśmy przerwę na obiad, po którym wróciliśmy do szkoły na zajęcia, na których uczniowie przedstawiali swoje szkoły, kraje i tradycje. Tworzyliśmy również tablicę ERASMUS+,  na której przedstawialiśmy swoje wrażenia związane z realizacją projektu.
Mieliśmy okazję zwiedzić również miasteczko Giulianova. Po długim spacerze, pożegnaliśmy się ze wszystkimi i razem ze swoimi hostami wróciliśmy do domu.
Umówiliśmy się ze wszystkimi  uczniami, którzy byli na wymianie i mieliśmy się spotkać na mieście, aby się lepiej poznać, porozmawiać.  Następnie kolacja, rodzina goszcząca zabrała mnie do restauracji, gdzie mogłam spróbować tradycyjnej, włoskiej kuchni oraz świetnie się bawić w ich towarzystwie. Był to bardzo fajny chociaż męczący dzień.

20 marca
Dzień uczestniczenia w lekcjach we włoskiej szkole. Mieliśmy okazję zobaczyć w jaki sposób prowadzone są zajęcia, mimo tego, że nic nie rozumiałam po włosku, było to bardzo ciekawe doświadczenie.  Najbardziej podobała mi się lekcja chińskiego, ten język jest naprawdę świetny!
Koniec zajęć, powrót do domu i pyszny obiad. Uczniowie z Włoch, zaproponowali, żeby pojechać pociągiem do San Benedetto, miasta położonego obok Giulianova. Wszystkim uczniom spodobał się ten pomysł, po obiedzie spotkaliśmy się i wyruszyliśmy w trasę.
Pogoda nam nie dopisała, było bardzo deszczowo, zimno, ale się nie zniechęcaliśmy, chodziliśmy i oglądaliśmy miasto. Trochę zmarzliśmy, postanowiliśmy pójść się ogrzać, znaleźliśmy kawiarnię, w której spędziliśmy resztę wieczoru.
21 marca
Środa, trzeci dzień pobytu w Giulianova, tego dnia odbyły się warsztaty na temat zarządzania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym.  Wraz z nauczycielami pojechaliśmy do centrum recyklingu, dowiedzieliśmy się dużo na temat elektroodpadów.  Następnie przygotowywaliśmy wystawę z materiałów warsztatowych na terenie szkoły.
Później odbyły się różne zajęcia – sportowe, artystyczne, akademickie. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie! Po dniu spędzonym w szkole i obiedzie – czas na jakąś rozrywkę. Spotkaliśmy się w centrum handlowym.

22marca
Piąta rano, pobudka wyjątkowo wcześnie! Tego dnia mieliśmy wycieczkę do Rzymu. Jest to przepiękne miasto.  Architektura, budynki robią ogromne wrażenie. Widziałam rzeczy, które do tej pory oglądałam tylko na zdjęciach – Koloseum, Panteon, Fontanna di Trevi, Bazylika św.Piotra w Watykanie.
23 marca
Piątek, jest to niestety nasz ostatni dzień spędzony we Włoszech. Tego dnia opisywaliśmy wrażenia z pobytu we Włoszech i ocenialiśmy zajęcia. Mieliśmy  również zajęcia medialne: Environmental Awareness.  Popołudnie spędziłam z moim hostem oraz jego rodziną. Wieczór spędziliśmy na kolacji pożegnalnej ze wszystkimi uczestnikami projektu.
A o 3 w nocy wyruszyliśmy w podróż powrotną.

Nigdy nie zapomnę tego wyjazdu, jest to fantastyczna przygoda, doskonała lekcja języka angielskiego.  Wspaniałe znajomości, które na pewno będą podtrzymywane. Możliwość poznania innych kultur, obyczajów. Dzięki temu wyjazdowi miałam również okazję na pierwszy lot samolotem.
Projekt ERASMUS+ to niezapomniane doświadczenie.”

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.