Minkiewicz

Młodzież z Księżpola mądrością zachwyca

 

W obecnych czasach spotykamy na co dzień bardzo proste i łatwo dostępne rozwiązania dotyczące m.in. odżywiania się oraz spędzania wolnego czasu. Rozkwit przeżywają niektóre restauracje proponujące tanie i smaczne żywienie, serwując „od ręki” mrożone i odgrzewane w kuchenkach mikrofalowych gotowe dania lub posiłki i przekąski typu: hot dogi, corn dogi, frytki, lasagne, tacos, zapiekanki, tortille, pizze, kurczaki, które popijane są często zimnymi i gazowanymi napojami.

Współczesna technologia „zachęca” do tego, żeby usiąść, wziąć do ręki pilot lub myszkę, obejrzeć najlepiej rozrywkowy, niekoniecznie wartościowy program telewizyjny lub sportowy choćby mecz piłki nożnej, zamiast przeznaczyć ten czas na aktywne uprawianie sportu i rekreacji na świeżym powietrzu lub też innej aktywności angażującej cały organizm. Wydaje się, że najbardziej poddaje się tym trendom pokolenie nastolatków. Te dominujące wyznaczniki współczesnej kultury i obyczajowości są interpretowane jako coś niekorzystnego, a nawet groźnego dla prawidłowego rozwoju młodego człowieka.

Chcąc wyjść naprzeciw tym negatywnym trendom, w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Księżpolu został zrealizowany projekt edukacyjny pt. „Od chuderlaka do debeściaka” promujący zmianę zachowań w zakresie stylu życia młodzieży. Projekt ten wpisuje się w realizację ogólnopolskiego programu edukacyjnego Trzymaj Formę.

– Naszym długofalowym celem było przełożenie wiedzy zdobytej na zajęciach na praktykę życia codziennego nie tylko młodzieży, z którą mamy bezpośredni kontakt, ale także na ich rodziny i środowiska domowe – mówi Iwona Krupczak szkolna opiekunka projektu.

– Niewłaściwe nawyki żywieniowe nabyte w dzieciństwie najczęściej kontynuowane są w dorosłym życiu, powodując wiele negatywnych następstw zdrowotnych i społecznych. Znając słuszność zasady: „Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”, postanowiliśmy korzystając z tej mądrości podjąć trud edukacyjno-wychowawczy w odniesieniu do „Jasia” dodaje Bożena Kaziród – druga opiekunka projektu.

– Realizacja projektu była dla nas dużym wyzwaniem i niosła ze sobą ogrom pracy, począwszy od wszystkich spraw koncepcyjnych, przez dokumentację, aranżację poszczególnych przedsięwzięć, nawiązanie wielokierunkowej współpracy aż po działania podsumowujące i sprawozdawcze zwierza sięIwona Krupczak.

  Bardzo często słyszy się, że gimnazjaliści prowokują problemy i trudności. Okazuje się jednak, że nasza księżpolska młodzież potrafi zachwycać swoją postawą. To, co pokazali nasi młodzi realizatorzy projektu, przerosło nasze najśmielsze oczekiwania kontynuuje wypowiedź Bożena Kaziród.

Realizacja zadań praktycznych została oparta na rzeczowym przygotowaniu teoretycznym uczniów naszego gimnazjum. Uczestnicy projektu (młodzieżowi liderzy) na zajęciach z pielęgniarką szkolną poznali zasady zdrowego odżywiania i komponowania pełnowartościowego jadłospisu. Uświadomili sobie, jakie mogą być negatywne konsekwencje nieprawidłowego  żywienia. Pogłębili swoją wiedzę na temat bulimii, anoreksji, ale także skutków niedowagi i nadwagi.

Pedagog Barbara Banach przeprowadziła cykl zajęć pt. „Żyj smacznie i zdrowo”, wprowadzając uczniów naszego gimnazjum w tajniki przygotowywania zdrowych i smacznych potraw. Efekty zdobytej wiedzy i swoje umiejętności uczniowie mogli wykorzystać w czasie współzawodnictwa klasowego w zakresie przygotowywania zdrowych potraw. Liderzy projektu wybrali zestaw przepisów, spośród których reprezentanci poszczególnych klas wylosowali potrawy do przygotowania. Każda klasa we własnym zakresie wykonała czynności przygotowawcze: podział ról, przeliczenie ilości porcji poszczególnych składników na ilość porcji konsumpcyjnych, zakup produktów, skompletowanie przyborów kuchennych i odzieży ochronnej. Wszystkie czynności procesu przygotowania potraw, począwszy od organizacji stanowisk pracy, poprzez poszczególne etapy przygotowywania dań, a także zachowanie czystości i porządku, aż po estetykę podania, nadzorowali młodzi eksperci wraz z innymi (dorosłymi) członkami jury.

– Przygotowane potrawy zachwycały niepowtarzalnym smakiem najbardziej wybredne podniebienia. Młodzież z Księżpola obaliła pokutujący w niektórych środowiskach pogląd, że zdrowe jedzenie to jedzenie niesmacznepodsumowuje konkurs członek jury Magdalena Wróbel.

Warsztaty kulinarne pokazały, że można przygotować w krótkim czasie kolorowe, zdrowe, bogate w odżywcze składniki i smaczne danie, które nie jest „fast food`em”. Wspólne gotowanie okazało się nie tylko działaniem bardzo integrującym młodzież, ale także świetną i pouczającą zabawą.

Cały projekt Trzymaj formę obejmował wiele cennych edukacyjnych przedsięwzięć. Odbyły się wykłady, pogadanki i dyskusje, które zainteresowały uczniów tematem oraz zmobilizowały do dalszych działań, mających na celu propagowanie zdrowego trybu życia wśród społeczności szkolnej i własnych rodzin. Uczniowie gimnazjum – liderzy podjęli się także sami trudnej sztuki edukacji swoich młodszych kolegów oraz domowników w zakresie układania pełnowartościowego jadłospisu i stosowania właściwej diety. Przygotowali ulotki  o zbilansowanej diecie, tzw. „talerz zdrowia” i rozpowszechnili je w środowisku szkolnym i domowym. Efekty ich prac warsztatowych wszyscy mogli podziwiać w postaci gazetek edukacyjnych i serii plakatów wyeksponowanych na korytarzu szkolnym. Gimnazjaliści bardzo chętnie uczestniczyli również w cyklu zajęć sportowo-rekreacyjnych i ogólnie usprawniających fizycznie oraz zajęciach sprawnościowych zorganizowanych we współpracy z miejscową jednostką Ochotniczej Straży Pożarnej. Projekt podsumowała prezentacja multimedialna. W prace związane z realizacją projektu udało się także zaangażować duże grono rodziców, którzy nie tylko poświęcili swój czas, ale także bardzo pozytywnie ocenili przedsięwzięcie.

– Pragniemy, aby nasza młodzież wychowywana w duchu nauki naszego patrona św. Jana Pawła II dążyła do zwiększenia własnej aktywności i wzrostu świadomego dbania o własne zdrowie. Ojciec Święty niejednokrotnie głosił, że sport m.in. kształtuje charakter, uczy dyscypliny i odpowiedzialności. Patron naszej szkoły pozostawił rodzicom, nauczycielom i wychowawcom wiele aktualnych wskazówek przydatnych w wychowaniu. Poprzez realizację tego projektu edukacyjnego chcieliśmy wcielić w życie choć niektóre z nich – podsumowuje naszą rozmowę Iwona Krupczak.

Opiekunki projektu zgodnie zapewniły, że po zakończeniu i ewaluacji projektu będą kontynuować aspekt edukacyjno-społeczny swoich działań, m.in. poprzez promocję projektu na stronie internetowej szkoły. Chcą w ten sposób zachęcić jak największą rzeszę odbiorców do podjęcia wyzwania, jakim jest zmiana stylu życia oraz zwiększenie aktywności fizycznej w myśl idei propagowanej przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związku Pracodawców.

Trzeba mieć nadzieję, że idea projektu oparta na fachowym wsparciu informacyjnym, a także na aktywnych działaniach wpłynie na kształtowanie prozdrowotnych nawyków wśród uczestników, w ich rodzinach, a także w środowisku lokalnym.

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.