Biłgorajszczyzna 3

Kongres Rowerowy w Warszawie (FOTO)

Przez dwa dni w Warszawie trwał IV Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego. Była to okazja nie tylko do poznania nowych przepisów pozwalających budować infrastrukturę rowerową, ale także aby zobaczyć osiągnięcia rowerowe w innych miastach. Na spotkanie wybrali się przedstawiciele biłgorajskiego magistratu wiceburmistrz Michał Dec, Jerzy Sosnowski, kierownik referatu ds. inwestycji oraz Maria Góralska, p.o. Zarządu Dróg Powiatowych. Obecny był również przedstawiciel inicjatywy rowerowej #BiłgorajRowerem Leszek Grabowski.

 

21 i 22 stycznia w Warszawie w Centrum Konferencyjnym Kopernika odbył się IV Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego na który przyjechali samorządowcy z całego kraju, byli też przedstawiciele wielu organizacji rowerowych z Polski oraz Francji. W ramach Kongresu odbyła się międzynarodowa konferencja promująca najlepsze praktyki w wdrażania polityk rowerowych w miastach Polski i Unii Europejskiej oraz seminarium na temat praktycznych skutków „pro rowerowej” nowelizacji rozporządzeń, które weszły w życie 8 października 2015 roku oraz potrzeby i możliwości działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa rowerzystów. Szczególną uwagę poświęcono kwestii nowych przepisów dotyczących tworzenia infrastruktury rowerowej, w tym zwłaszcza nowym możliwościom jakie otwierają one przed samorządami.

Prelegenci przedstawili wyniki audytu infrastruktury rowerowej prowadzonej w miastach. Na tle większych miast wybija się Lublin, ze swoimi pasami ruchu dla rowerów, które udało się wymalować na kilkudziesięciu kilometrach ulic, drogami dla rowerów, innowacyjnych rozwiązaniach typu rondo dla rowerów, ale też ze wspaniale działającym i niesłychanie popularnym systemem roweru publicznego. 

Na Kongresie omawiano przyjazność tras rowerowych, czyli zarówno tych gdzie jest już infrastruktura rowerowa, ale także tam gdzie rowerzyści jeżdżą po jezdniach. W Biłgoraju coraz więcej tras jest przyjazna rowerzystom i nadal się dynamicznie rozwija.

Opowiadano jak zdobywać wiedzę dla kogo się buduje, jak należy badać ilu mieszkańców wybiera rower. W naszym mieście taka wiedza jest potrzebna, aby opracować i wdrożyć sprawną politykę rowerową.

W Biłgoraju w ostatnim czasie wybudowano sporo nowych dróg dla rowerów, nigdy wcześniej tyle nie budowano. I jest to prawda, ale jak to się ma do ogólnej siatki ulic w mieście? Jak się ma nasycenie tras rowerowych do potrzeb użytkowników? Takich wskaźników nikt nie posiada, a są one istotne dla prowadzenia polityki transportowej miasta. Zaleca się aby wykonać odpowiednie badania natężenia ruchu i w ten sposób ocenić potrzeby, nawyki, zagrożenia i inne przygotowując miasto do sprawnego prowadzenia polityki rowerowej. Co to jest polityka rowerowa? Są to dokumenty strategiczne, odpowiedni urzędnicy zajmujący się tym tematem, założenia i odpowiednie wydatki na nową infrastrukturę rowerową. Ważne jest aby prowadzona sprawnie polityka rowerowa poparta była odpowiedniej jakości infrastrukturą. Na konferencji można było zobaczyć przykłady dobrej infrastruktury i dobrych praktyk z Polski oraz Europy

Po zakończeniu obrad pierwszego dnia przewidziano przejażdżkę po rowerowej infrastrukturze Warszawy. Była możliwość zobaczenia i wypróbowania pasów ruchu dla rowerów na ul. Świętokrzyskiej, śluzy rowerowe, sygnalizacje świetlne, przejazdy rowerowe, kontraruch.

W przejeździe uczestniczyli samorządowcy, urzędnicy i przedstawiciele organizacji rowerowych z całej Polski. Biłgoraj reprezentowali pracownik Urzędu Miasta i przedstawiciel #BiłgorajRowerem.

W imieniu rowerzystów mam w tym miejscu nadzieję, że takie kształtujące wyjazdy przełożą się na jakość infrastruktury w naszym mieście, jej ilość, ale przede wszystkim pozwolą zrozumieć jak ważnym  i istotnym elementem sytemu transportu w mieście jest rower. Organizatorem Kongresu była Wrocławska Inicjatywa Rowerowa.

 

Leszek Grabowski

#BiłgorajRowerem

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.