- Reklama -

- Reklama -

- Reklama -

Jak stworzyć moodboard: zalecenia przydatne dla każdego designera

Jeśli jesteś chociażby pośrednio związany ze światem designu, prawdopodobnie słyszałeś o takim koncepcie, jakim jest moodboard. Jest to narzędzie równie ważne dla początkujących, jak i już znanych w świecie designu kreatorów, występujące jednocześnie jako źródło inspiracji, motywator, a także gromadzące praktyczną wiedzę o nowoczesnych trendach, potrzebach konsumentów lub lokalnych gustach. Moodboardy są dostępne na sprzedaż, ale najbardziej doceniane są te utworzone i na bieżąco uzupełniane przez artystę. Niektóre z takich zbiorów są same w sobie dziełami sztuki. Jak stworzyć idealną tablicę pewnego klimatu i uzyskać z niej maksymalną korzyść? O tym opowiadamy w dzisiejszym artykule.

Moodboard: czym tak naprawdę jest?

Słowo moodboard ma pochodzenie angielskie i w języku polskim może być przetłumaczone jako tablica inspiracji, właśnie taka nazwa dosyć często jest wykorzystywana przez polskich artystów. Jest to zbiór obrazów dobranych w taki sposób, by odzwierciedlały wszystkie aspekty koncepcji projektowej. Często poza obrazami moodboardy zawierają także kawałki tkanin i nici, jak również obiekty naturalne – liście, gałązki, jagody itp. Wcześniej tablice inspiracji robiono w albumach, natomiast obecnie mogą także przybierać formę cyfrową, zawierając stock zdjęcia, własne dzieła artystyczne autora, cytaty itp. Często nad tworzeniem moodboardów pracuje cały zespół, co powoduje występowanie zróżnicowanych moodboardów. Jakie elementy mogą znaleźć się na tablicy inspiracji? Są to najczęściej:

  • zdjęcia lub ich fragmenty;
  • oryginalne cytaty;
  • czcionki;
  • palety kolorów itp.

Zakres zastosowania moodboardów jest bardzo szeroki: architektura, wzornictwo przemysłowe, projektowanie stron internetowych, branding i rebranding, sesje zdjęciowe i storyboardy wideo, kampanie reklamowe, teatr, moda.

Kiedy możesz potrzebować moodboardu?

- Reklama -

Tablica inspiracji może okazać się przydatna na każdym etapie pracy nad projektem, a najczęściej jest potrzebna:

  • Podczas opracowywania nowej koncepcji produktu lub usługi. Przed wykonaniem projektu lub rozpoczęciem tworzenia komunikacji wizualnej, należy doprecyzować, czego tak naprawdę oczekuje klient. Poprzez wykorzystanie tablicy inspiracji cały twórczy proces staje się bardziej ustrukturyzowany, występuje w nim mniej zakłóceń, a efektem pracy końcowej nad projektem w 99,9% przypadków jest całkowite zadowolenie zleceniodawcy.
  • W celu kształtowania jednego stylu pracy zespołowej. Zgranie zespołu – to zadanie trudne i czasochłonne, a jeśli mowa o zawodach kreatywnych, często także prawie niemożliwe do zrealizowania. Wykorzystanie moodboardów pozwala uniknąć stresu, nieporozumień oraz konfliktów: zawiera on wszystkie emocjonalne i wizualne treści, które powinny pojawiać się w projekcie, a dzięki temu cały zespół dokładnie rozumie cel końcowy i skutecznie działa nad jego osiągnięciem.
  • W trakcie konsultacji wyników pośrednich z klientem. Szybka eliminacja drobnych błędów w celu szybkiej akceptacji końcowej wersji projektu jest ważna dla każdego artysty lub designera. Za pomocą moodboardów można monitorować, czy klientowi podoba się efekt każdego z etapów pracy, a dodatkowo to narzędzie umożliwia szybkie wyjaśnienie przez zarządzającego zespołem projektowym swojej wizji i sprawne wprowadzenie niezbędnych zmian.

 Jak stworzyć naprawdę doskonały moodboard?

Doświadczeni projektanci najczęściej mają własne strategie, na podstawie których szybko tworzą praktycznie idealne tablice inspiracji. Jeśli jesteś początkującym lub chcesz rozszerzyć swoje umiejętności na tym polu, pomocne okażą się zalecenia podane poniżej:

  • Przed rozpoczęciem pracy należy dokładnie ustalić, w jakim celu tworzy się moodboard. Dwa najbardziej popularne to opracowanie koncepcji dla konkretnego projektu oraz zbieranie zróżnicowanych ciekawych pomysłów na przyszłość. W pierwszym przypadku moodboard będzie narzędziem roboczym, powinny zaś znaleźć się w nim elementy wizualne, pozwalające na opracowanie konkretnego zadania technicznego. Z kolei w drugim proces tworzenia tablicy nie ma praktycznie żadnych ograniczeń, gdyż będzie ona służyła jako źródło inspiracji.
  • W procesie opracowania tablicy inspiracji do realizacji konkretnego projektu należy dokładnie zrozumieć, jaka jest filozofia marki zleceniodawcy, kto jest jej klientami docelowymi oraz jakie strategie stosują konkurenci. Zatem na tablicy powinny pojawić się obrazy, które symbolizują wszystkie kluczowe atrybuty produktu, kontekst wizualny grupy docelowej, otoczenie konkurencyjne i wymagania klientów.
  • Badania i obserwacje nie powinny mieć ograniczeń. Nie trzeba starać się, by moodboard był oryginalny, gdyż to powinno dotyczyć produktu końcowego. Natomiast na tablicy inspiracji jak najbardziej są akceptowane najlepsze pomysły konkurentów, wzorce designu podobnych produktów, kreatywne pomysły innych designerów itp. Ciekawe pomysły można wyszukiwać nie tylko w świecie współczesnym – warto także zwrócić się do materiałów historycznych, ponieważ w niektórych przypadkach okazują się najlepszymi źródłami inspiracji!
  • Komponując moodboard warto zwracać uwagę nie tylko na obrazy, ale także kolory i czcionki. Poszukaj czcionek i kolorów, które wizualnie pasują do tego, co już dodałeś do swojej tablicy. Nawet, jeśli trzeba będzie w przyszłości opracować własną czcionkę, to z referencjami będzie to znacznie łatwiejsze.
  • Po tym, jak tablica inspiracji zostanie utworzona, nie warto uważać, że praca nad nią została zakończona. Dobrze jest poświęcić czas na sortowanie wszystkich elementów na poszczególne kategorie, a także na bieżąco uzupełniać je o nowe inspirujące pomysły. Nawet w przypadku, kiedy nie zamierzasz prezentować moodboardu zespołowi lub klientowi, postaraj się, aby zewnętrzny obserwator mógł zrozumieć Twoje myśli. Aby to zrobić, użyj strzałek, podpisów, skalowania obrazu i różnych technik kompozycyjnych.

Moodboard to kreatywne narzędzie, które może okazać się bardzo przydatne na każdym etapie pracy nad projektem, dodatkowo służy jako swoiste spoiwo pomiędzy designerami, zleceniodawcami i innymi członkami zespołu. Zatem, jeśli jesteś przedstawicielem kreatywnego zawodu, zdecydowanie warto, abyś korzystał z tablicy inspiracji w swojej pracy. Będziesz zaskoczony, jak łatwa i przyjemna może okazać się burza mózgów oraz jak kreatywne staną się Twoje projekty!

- Reklama -

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.