- Reklama -

- Reklama -

- Reklama -

Efekt jojo – co to jest i jak go zatrzymać?

Czym jest efekt jojo?

Efekt jojo to wzrost masy ciała, który pojawia się po stosowaniu ekstremalnie nisko kalorycznych diet. Dotyczy on większości osób, które odchudzają się przy pomocy tzw. diet sezonowych. Nazywamy w ten sposób diety, które nie są prawidłowo zbilansowane i sprawiają, że odchudzamy się w sposób nieracjonalny i nieskuteczny. Wymienić można: detoksy, posty, diety poniżej 1000 kalorii. Efekt jojo pojawia się wtedy, gdy po skończonej diecie wracamy do starych nawyków żywieniowych i zbyt drastycznie zwiększamy liczbę spożywanych kalorii. Efekt jojo nie grozi osobom, które stosują zbilansowaną i zróżnicowaną dietę regularnie przez okres 5 lat. Po tym czasie utrwalamy zdrowe nawyki żywieniowe, które sprawiają, że utrzymujemy uzyskaną wagę. Niestety efekt jojo jest bardzo powszechny i większość odchudzających się osób nie jest w stanie go uniknąć. Skoro wiemy już co to jest efekt jojo, zastanówmy się jakie czynniki sprawiają, że jest on tak częstym zjawiskiem?

Skąd się bierze?

Główną przyczyną odpowiedzialną za powstawanie efektu jojo jest źle zbilansowana dieta, która nie zaspokaja potrzeb organizmu. Zbyt szybka zmiana w ilości dostarczanych kalorii sprawia, że czujemy się głodni, osłabieni i zmęczeni. Niskokaloryczne diety nie dostarczają wszystkich składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizm, który musi przystosować się do nowej, rygorystycznej sytuacji, zaczyna się otłuszczać. Oznacza to oszczędzanie energii podczas którego nie dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej. Zostaje ona natomiast magazynowana. Taki stan sprawia, że każdy nadprogramowy posiłek zamieniany jest w tkankę tłuszczową, która będzie dla organizmu zabezpieczeniem podczas kolejnej fali głodu. Jak zaznaczył portal https://www.fitbootcamp.pl/ źle zbilansowana dieta doprowadza także do spowolnienia metabolizmu. W ten sposób spalamy mniej kalorii, a więcej odkłada się w tkance tłuszczowej.

Kolejne błędy w odchudzaniu, które przyczyniają się do wystąpienia efektu jojo po diecie to: brak aktywności fizycznej oraz powrót do starych nawyków. Brak aktywności fizycznej w połączeniu z niskokaloryczną dietą powoduje utratę masy ciała. Energia w największym stopniu jest wykorzystywana przez mięśnie. Im więcej mięśni mamy, tym więcej tłuszczu spalimy. Doprowadzenie do utraty masy ciała jest równoznaczne z spowolnieniem procesów trawienia. Gdy zakończymy dietę i zaczniemy ponownie przybierać na wadze, ubytek masy mięśniowej sprawi, że wzrośnie tylko tkanka tłuszczowa. Z kolei powrót do starych nawyków sprawia, że traktujemy dietę jako coś obcego, w czym musimy uczestniczyć. Taki pogląd na dietę może być także skutkiem stosowania jej niezróżnicowanej odmiany, która składa się z kilku powtarzających się dań. Jeśli po zakończeniu diety zaczniemy jeść bez żadnych hamulców, w szybkim tempie doprowadzimy do powstania efektu jojo, który posiada negatywne konsekwencje dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

- Reklama -

Konsekwencje efektu jo jo.

Efekt jojo po diecie przede wszystkim oznacza wzrost tkanki tłuszczowej, czyli rosnącą wagę. Niewzrastająca masa mięśniowa oraz szybki wzrost tkanki tłuszczowej doprowadza do powstania niebezpiecznej dla zdrowia dysproporcji. Zwiększa się ryzyko zachorowania na cukrzycę oraz choroby układu krążenia. Efekt jojo wpływa także negatywnie na zdrowie psychiczne. Ponowne przybranie kilogramów po odchudzaniu może doprowadzić do utraty poczucia własnej wartości, załamania oraz pojawienia się braku wiary we własne możliwości. Warto dodać, że korzystanie z rygorystycznej diety sprawia, że nie dostarczamy organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Niedobory te utrzymują się po zakończeniu diety i występują równolegle z efektem jojo dlatego oprócz diety warto pomyśleć nad odpowiednią suplementacją (więcej na https://www.fitbootcamp.pl/suplementy-diety/). Skutki takich niedoborów to między innymi: rozdrażnienie, bóle głowy, osłabienie, problemy z koncentracją i złe samopoczucie. Pogorszony stan psychiczny i fizyczny może doprowadzić do wystąpienia depresji, która jest chorobą trudną do zdiagnozowania oraz często bagatelizowaną.

Jak zatrzymać efekt jojo?

To jak uniknąć efektu jojo nie jest żadną tajemnicą. Wystarczy stosować zasady zdrowego stylu życia, z których najważniejszą jest zrównoważona dieta. Bezpieczne tempo chudnięcia to 0,5-1 kg tygodniowo. Kluczem do osiągnięcia takiego spadku wagi jest urozmaicona dieta, która będzie składała się z różnych posiłków, dostarczających organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Dieta powinna iść w parze z regularnymi ćwiczeniami. Trening 2-3 razy w tygodniu pozwoli na rozruszanie oraz pobudzenie mięśni, dzięki czemu nie doprowadzimy do efektu jojo. Zasady zdrowego stylu życia obejmują także brak powrotów do starych nawyków oraz nie podjadanie, szczególnie w nocy i w reakcji na stres. Dobrze zbilansowana dieta posiada różnorodne posiłki, dlatego też stosując ją łatwiej jest się przyzwyczaić do nowych nawyków żywieniowych, w przeciwieństwie do postów lub niskokalorycznych diet.

Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przygotowywania posiłków lub nie wiesz jak to zrobić, możesz zdecydować się na skorzystanie z usług, które oferuje catering dietetyczny. Catering dostarcza posiłki pod wskazany adres, dlatego możesz zamówić je także do pracy. Dieta pudełkowa jest gwarancją zdrowych dań, przygotowanych ze świeżych składników. Catering dietetyczny jest idealną opcją dla osób, które chcą zdrowo się odchudzać oraz dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Fit King to catering, który w swojej ofercie posiada wiele rodzajów diet, spośród których na pewno znajdziesz dopasowaną do swoich potrzeb. Dieta pudełkowa firmy Fit King to gwarancja rozsądnego odchudzania bez efektu jojo.

*materiał zewnętrzny

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.