- Reklama -

- Reklama -

- Reklama -

Droga nr 835 w ogniu krytyki mieszkańców

Prace drogowe na drodze wojewódzkiej nr 835 idą pełną parą. Drogowcy kładą coraz to nowe odcinki asfaltu, a ich pracy czujnie przyglądają się okoliczni mieszkańcy, którzy widzą nieprawidłowości.

- Reklama -

Prace remontowe drogi wojewódzkiej na odcinku od Biłgoraja do granicy z województwem podkarpackim ruszyły w styczniu 2021 roku. Rozpoczęły się one od wycinki drzew oraz budowy tymczasowych mostów w gminie Księżpol. Remont  odcinka drogi o największym obciążeniu ruchu na Lubelszczyźnie przysporzył kierowcom sporo utrudnień. – Remont drogi wojewódzkiej nr 835 jest to obecnie największa inwestycja drogowa zarządu województwa w tej kadencji. Dokładamy wszelkich starań, aby niedogodności powstałe w wyniku remontu były jak najmniejsze – mówi Michał Mulawa, wicemarszałek województwa lubelskiego.

Tak wielka inwestycja budzi jednak mieszane uczucia wśród mieszkańców miejscowości leżących bezpośrednio przy drodze wojewódzkiej. Jedni widzą plusy w postaci przyszłej poprawy komunikacji i szybkości dojazdu, inni bacznie przyglądają się pracy drogowców i mają wątpliwości co do jej jakości oraz technologii.

toyota Yaris

– Ostatnio zauważyłem, że drogowcy kładą jedną warstwę asfaltu na drugą, gdy wcześniej widziałem, że ściągali całość, kładli podkład, a później asfalt. Jak można kłaść asfalt na asfalt w czasach, kiedy technologia poszła tak mocno do przodu? Ta droga będzie nam służyła przez bardzo wiele lat, więc chcę, aby była zrobiona porządnie – mówi zaniepokojony mieszkaniec gminy Księżpol. – Ciągle zadaję pytanie: „czy stać nas, aby za pięć czy dziesięć lat znowu poprawiać tę drogę?” Martwię się, że będzie ona w takim stanie jak droga w kierunku Chmielka – dodaje.

Samorząd dementuje informacje, jakoby budowa była realizowana niedbale przez firmy i dodaje, że w ostatnim czasie zwiększył nadzór nad tą inwestycją.

– Jako osoba nadzorująca inwestycji remontu drogi wojewódzkiej, chcę powiedzieć, że jest ona realizowana zgodnie z planem oraz projektem. Wzmocniliśmy nadzór nad tą inwestycją realizowaną przez dwie firmy. Niestety, zdarzają się przypadki, w których musimy korygować niektóre elementy budowy tej drogi – mówi Michał Mulawa, wicemarszałek województwa lubelskiego.

Dodaj szybkie ogłoszenie drobne na naszym portalu:

Mieszkańcy zarzucają również brak kontroli inwestycji przez władze oraz nadmierny pośpiech budowanej drogi, co ich zdaniem wpływa niekorzystnie na jej jakość, a w efekcie późniejszą trwałość.

– Dla mnie jako mieszkańca powiatu biłgorajskiego jest to najważniejsza droga w mojej politycznej karierze. Bardzo często odwiedzam i kontroluję teren budowy. Jestem w miejscach, w których mieszkańcy zgłaszają problemy i próbujemy je rozwiązać. Niejednokrotnie jednak są one efektem projektu odziedziczonego od poprzedników – dodaje Michał Mulawa.

Po zamieszczeniu artykuł otrzymaliśmy poniższą informacje od Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie w sprawie remontu drogi wojewódzkiej nr 835.

Po zapoznaniu się z artykułem pt: „Droga Nr 835 w ogniu krytyki mieszkańców”  oraz wątpliwościami mieszkańców co do jakości prowadzonych prac a także technologii jaka jest wykorzystywana podczas budowy tej drogi, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie informuje, że wszelkie prace które prowadzone są przez Wykonawcę, wykonywane są w pełni profesjonalnie oraz z wszelką starannością. Całość robót nadzorowana jest stale przez zewnętrzną firmę oraz pracowników Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie a jakość robót potwierdzana jest stosownymi badaniami, analizami i pomiarami.

Konstrukcja rozbudowywanej drogi wojewódzkiej Nr 835, składa się z kilku warstw: warstwy ścieralnej, warstwy wiążącej, warstwy podbudowy górnej, warstwy podbudowy dolnej, warstwy odsączającej/wzmacniającej. Każda z nich, ze względu na swój skład oraz przeznaczenie wykonywana jest oddzielnie.

Najgrubszą z warstw jest warstwa podbudowy (przynajmniej 20cm), która pełni funkcję fundamentu stabilizującego podłoże. Zazwyczaj do jej budowy wykorzystuje się frakcjonowane kruszywa o wielkości ziaren 31,5mm zagęszczane mechanicznie. Warstwa wiążąca układana jest z mieszanki mineralno-asfaltowej AC16a i pełni rolę łącznika między warstwą ścieralną a podbudową. Grubość tej warstwy zawiera się najczęściej w przedziale od 4 do 8cm.  Warstwa ścieralna to natomiast wierzchnia warstwa drogi a jej właściwości w znacznym stopniu wpływają na bezpieczeństwo ruchu, hałas wywoływany przez koła pojazdów, odporność na uszkodzenia. Wytwarzana jest z mieszanki grysowo-mastyksowej (SMA) 11 z udziałem asfaltów modyfikowanych polimerami.

Nowa konstrukcja przebudowywanej drogi wojewódzkiej Nr 835 została już wykonana na odcinku 3 943,00km (oprócz warstwy ścieralnej). Grubość warstwy podbudowy zasadniczej z betonu asfaltowego wynosi 10cm.

Natomiast warstwy podbudowy bitumicznej, wykonane z betonu asfaltowego zostały ułożone na odcinkach o długości 12 384,00km.

Dodatkowo informujemy, że zgodnie z umową zawartą z Wykonawcą oraz
z dokumentacją projektową, prace drogowe oraz branż towarzyszących odbywają się bez zamknięcia drogi wojewódzkiej. W przypadku wykonywania obiektów inżynierskich, wykonane są objazdy tymczasowe.

Wątpliwości mieszkańców, którzy zwrócili się do Państwa o interwencję, są w tym przypadku bezzasadne. Jesteśmy pewni, że droga wojewódzka Nr 835, od momentu oddania jej do użytku, przez długie lata będzie bardzo dobrze służyła mieszkańcom Województwa Lubelskiego oraz wszystkim podróżującym.

Wartość inwestycji która w 99% współfinansowana jest z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020 to około 177 milionów złotych.

WM

- Reklama -

5 Komentarze
  1. Łukasz mówi

    Andrzej wydaje mi się że mieszkancowi chodziło o to że kładą nowy na stary asfalt beż wcześniejszego zebrania go i zrobienia wszystkiego od początku, tzn. utwardzenia i następnie nałożenia nowych warstw. Tak ten wpis odczytałem.

  2. Andrzej mówi

    kładą jedną warstwę asfaltu na drugą to się nazywa inspektor społeczny znający się na wszystkim czyli na niczym. A tak jest niestety że nawierzchnia drogi składa się kilku warstw bitumicznych : ścieralna, wiążąca podbudowa i każda pomimo tego że jest czarna jest inna ma inny skład. i na całym świecie każdą z tych warstw układa się oddzielnie.

  3. Janek mówi

    Tak samo jak był nadzór na placem wolności ? klinkier, odpadające płyty z budynku ?
    Tak samo jak był na drodze Gródki -Gilów- Chłopków gdzie droga na 18 mln złotych wytrzymała aż 5 mc i pęka ??
    Tak samo jak zrobili wojewódzką koło Goraja (zalew) gdzie nie wykonaną nawet porządnych badania podłoża , i cały korpus drogi się rozpada zaraz po oddaniu przez STRABAG ? A teraz nikt nie chce zapłaci za naprawę ?
    Tak samo jak odcinek w Górnikach-Stanisławów droga nie wytrzymała nawet 2 mc i już jest połamana na krawędziach ?

  4. Tomasz mówi

    Skutek kolesiostwa panującego na tym terenie i braku ścigania urzędników – przestępców za przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków. Nadzór budowlany na zlecenie kolegi jednego pracowników nadzoru zajmuje się od 5 lat legalnością szopy na narzędzia o powierzchni 1,5 na 1,5 m na działce na wsi przez to urzędnicy z nadzoru nie ma czasu na zajmowanie się poważnymi inwestycjami publicznymi.

  5. Marcin mówi

    Panie Mulawa mniej lansu a więcej roboty!

Odpowiedz na 1 |
Anuluj odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.