- Reklama -

- Reklama -

- Reklama -

Domokrążcy i przedstawiciele handlowi w terenie. Byli już u Was?

Z końcem roku do drzwi puka coraz więcej domokrążców i handlarzy próbujących sprzedać, albo wręcz wcisnąć pompy ciepła, fotowoltaikę i super szybki internet. Takie sygnały dostajemy z całego powiatu biłgorajskiego. Przedstawiamy historię mieszkanki oraz podpowiadamy jak nie dać się oszukać.

- Reklama -

Dostajemy od Was zgłoszenia, że do drzwi mieszkańców puka coraz więcej domokrążców i handlarzy próbujących sprzedać pompy ciepła, fotowoltaikę, super szybki Internet.   A telemarketerzy dzwonią po kilka razy w tygodniu z niesamowitymi ofertami. Mieszkańcy Biłgoraja i okolic w ostatnich tygodniach zauważyli wzmożony ruch w tej dziedzinie handlu.

Niezobowiązujące spotkanie

Zapukał do nas Pan sprzedający pompy ciepła, chciał się umówić na spotkanie, obiecał, że wszystko wyjaśni, opisze, a w razie naszego zainteresowania pomoże z formalnościami. Obiecał, że nie zajmie dłużej niż 30 min. Po ponad godzinie, gdy obiecaliśmy, że zapoznamy się z ofertą, (której Pan ostatecznie nam nie zostawił, aby nie dostała się w ręce konkurencji) Pan używał coraz to wymyślniejszych technik przekonywania – proponował nam wycieczkę nad morze, meble ogrodowe, wszystko abyśmy już teraz podpisali umowę. W końcu opuścił nasze mieszkanie, ale pewien niesmak pozostał mówi nam mieszkanka podbiłgorajskiej wsi. Nasza rozmówczyni dodaje, że oprócz kilku frazesów, z rozmowy nie dowiedziała się nic konkretnego, oprócz tego, że firma i sprzęt sprzedawany przez sprzedawcę są najlepsze.

-Przedstawiciel mówił dużo, ale nie wynikało z tego nic konkretnego. W sumie dowiedzieliśmy się, że wszystkie instalacje zakładane przez konkurencję prędzej czy później się spalą, a tylko te z jego firmy przetrwają. To trochę za mało informacji, aby na już podpisać umowę na inwestycję na kilkadziesiąt tysięcy złoty. Pan bardzo nalegał, aby podpisać umowę, na rozwiązanie której mamy przecież 2 tygodnie – dodaje nasza rozmówczyni.

Powołują się na Urząd

O rozwagą na tego typu spotkaniach apelował niedawno wójt Gminy Biłgoraj, Wiesław Różyński:

– Firmy, które chcą nam sprzedać wszystko, wepchnąć jakieś urządzenia typu pompy ciepła, przedstawiają się za pracowników Urzędu Gminy lub mówią, że są współpracownikami Gminy. Nie jest to prawdą (…)Wiem, że zdarzały się w kilku miejscowościach przypadki, że ktoś podawał się, że działa w imieniu gminy mówi Różyński.

 

Handlarze jako dodatkowy atut podpisania natychmiastowej umowy, przedstawiają załatwienie wszystkich formalności związanych z uzyskaniem dotacji i dofinansowań. Przypominamy, że pomoc w tym zakresie można bezpłatnie uzyskać chociażby w Urzędzie Gminy Biłgoraj. Na terenie Urzędu Gminy, w pokoju nr 14 znajduje się Biłgorajskie Centrum Obsługi Inwestora, które przygotowuje bezpłatne wnioski dla mieszkańców gminy związane z „Czystym Powietrzem”.

 

Na Internetowej Stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znaleźć można mnóstwo informacji oraz wskazówek  jak zachować się w okolicznościach spotkania z przedstawicielem handlowym podczas spotkania poza siedzibą firmy:

 

- Reklama -

Zobacz także: https://gazetabilgoraj.pl/grzyby-pod-lupa-sanepidu/

 

Pamiętaj o swoich prawach

  • Telemarketing. Niektórzy przedsiębiorcy z branży fotowoltaicznej szukają nowych klientów, przedstawiając swoją ofertę przez telefon. Pamiętaj, że zgodnie z prawem firma musi mieć twoją wcześniejszą zgodę na takie połączenia, nie może być ona udzielona na początku rozmowy. Zapytaj telemarketera, jaką spółkę reprezentuje i skąd ma twój numer. Dla własnego bezpieczeństwa nie podawaj nieznanym osobom swoich danych osobowych. W przypadku prób ich wyłudzania lub podejrzenia, że ktoś bezprawnie wszedł w ich posiadanie, złóż skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Możesz też zablokować na swoim telefonie numer, z którego dzwonił telemarketer, aby nie powtarzało się to w przyszłości.

 

  • Weryfikuj oferty. Nie wierz bezkrytycznie w ofertę przedstawianą przez telefon czy na stronie internetowej. Zanim podejmiesz decyzję o skorzystaniu z niej, sprawdź firmę – zwróć uwagę m.in. na możliwość kontaktu z nią i opinie o tym przedsiębiorcy w internecie. Porównaj jego propozycje z tym, co oferuje konkurencja. Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli firma powołuje się na rządowe lub samorządowe programy lub współpracę z uznanymi instytucjami – dowiedz się u źródła, czy to prawda. Zweryfikuj, czy takie programy naprawdę istnieją. Zwróć uwagę na nazwę domeny, np. czy zamiast .gov.pl nie jest to .qov.pl lub –gov.pl, a także na posiadane certyfikaty bezpieczeństwa połączenia.

 

  • Domagaj się rzetelnych, precyzyjnych informacji. Zanim podpiszesz umowę, dopytaj o całościową cenę usługi oraz termin jej wykonania. Sprawdź, czy jest to wyraźnie napisane w kontrakcie. Zwróć uwagę, czy przedsiębiorca nie zastrzega sobie prawa do przesunięcia terminu np. w przypadku złej pogody. Ustal, jakie są przewidziane kary za opóźnienie w realizacji prac.

 

  • Uważnie przeczytaj umowę i załączniki do niej. Jeśli czegoś nie rozumiesz, poproś firmę o wyjaśnienia. Jeśli masz wątpliwości, skonsultuj umowę np. z rzecznikiem konsumentów.

 

  • Możesz odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Masz na to 14 dni, nie musisz podawać powodu. Przedsiębiorca powinien ci zwrócić wszystkie wpłacone pieniądze. Ale uważaj – jeśli zażądałeś natychmiastowego rozpoczęcia prac i była to twoja dobrowolna i wyraźna decyzja, będziesz musiał zapłacić za to, co zostało wykonane do momentu odstąpienia od umowy. Przedsiębiorcy stosują różne kruczki, aby wymusić taką zgodę lub przemycić ją w umowie – dlatego uważnie czytaj, co podpisujesz. Jeśli nie wyraziłeś wyraźnego żądania wcześniejszego rozpoczęcia prac, nie powinieneś ponosić żadnych opłat, nawet jeśli przedsiębiorca wykonał np. audyt, a Ty z nim w tym zakresie współpracowałeś, udzielając informacji lub przesyłając dokumenty.

 

  • Masz prawo do rękojmi. Jeśli instalacja zostanie wykonana wadliwie lub nie spełnia deklarowanych oczekiwań, możesz złożyć reklamację. Możesz dochodzić jej przede wszystkim w drodze rękojmi za wady. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi trwa 2 lata i dochodzi się jej od sprzedawcy. Obejmuje także montaż. W przypadku stwierdzenia wady, możesz żądać naprawy, wymiany lub obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. Jeżeli sprzedawca dodatkowo udziela gwarancji, to nie może przy tym w żaden sposób ograniczać prawa do skorzystania z rękojmi ani twierdzić, że gwarancja ją wyklucza.

 

 

 

 

(Źródło: uokik.gov.pl)

 

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.