- Reklama -

Asy Internetu

Działająca przy Miejskiej Bibliotece Publicznej w Józefowie nieformalna grupa "Miłośnicy książek" zakończyła realizację projektu "Asy internetu, czyli kodowanie dla każdego".

Według pomysłodawców projektu programowanie to jedna z najważniejszych kompetencji 21 wieku, nazywana często „trzecim językiem”, ważnym na współczesnym rynku pracy. Przydaje się nie tylko w branżach technologicznych, ale też w innych dziedzinach, niekoniecznie związanych z naukami ścisłymi. Ucząc się programowania lepiej poznajemy cyfrową rzeczywistość, która nas otacza, bardziej świadomie posługujemy się nowymi technologiami, a przede wszystkim pewniej i bezpieczniej korzystamy z wszechobecnych elektronicznych urządzeń i usług. Właśnie temu służyły wspomniane wcześniej działania, które były realizowane w MBP w Józefowie od wakacji.

Spotkania rozpoczęły się od warsztatów z wykorzystaniem robotów edukacyjnych i maty do kodowania oraz zajęcia pod hasłem „Kierunek na kod”, a ostatnim elementem projektu była gra terenowa dla młodzieży „Zakoduj miasto”, która odbyła się piątek 27 września. Do rywalizacji przystąpiły trzy drużyny z Józefowa, które wykonywały zadania w sześciu miejscach: na rynku, baszcie, w Pawilonie Geoturystycznym, sklepie, siłowni zewnętrznej i w bibliotece. Najlepiej spisała się ekipa pod nazwą „Dobre minusy” w składzie – Szymon Kudełka, Wojciech Karwan, Miłosz Wojciechowski i Bartłomiej Gierczak, która zdobyła 102 ze 110 możliwych punktów. Tuż za nią uplasowali się „Zwiadowcy”, czyli – Adrian Nieśpiał, Judyta Lipian, Emilia Dura i Albert Jarczak z dorobkiem 91 punktów. Trzecie miejsce zajęli „Nieobliczalni” – Daniel Skóra, Wiktoria Rudnicka, Katarzyna Łojek i Norbert Lipian, którzy zgromadzili na swoim koncie 88 punktów.

Uczestnikom gry najbardziej spodobało się budowanie ze specjalnych klocków figury geometrycznej na wzór józefowskiej baszty oraz szyfrowanie i rozszyfrowanie rozkazu wojskowego, nawiązującego do pracy twórców słynnej Enigmy. Natomiast nie przypadły do gustu zadania matematyczne, na przykład obliczenie ile nasion trzeba do obsiana trawnika o powierzchni 196 metrów kwadratowych na rynku w Józefowie. Z kolei do najłatwiejszych uczestnicy rywalizacji zaliczyli zakodowanie informacji szyfrem Cezara i wykorzystanie aplikacji „Zdrowe zakupy” do ustalenia, w których produktach znajduje się najwięcej substancji szkodliwych dla zdrowia.

W nawiązaniu do obchodzonego 27 września Dnia Tabliczki Mnożenia, zanim drużyny wyruszyły na trasy, musiały odpowiedzieć na pytanie „Co się mnoży jeżeli to się dzieli?”. Żadna z ekip nie wpadła na pomysł, że może chodzić o… uśmiech.

Projekt „Asy internetu, czyli kodowanie dla każdego” był współfinansowany ze środków programu „Działaj Lokalnie” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce i Fundację Fundusz Lokalny Ziemi Biłgorajskiej.

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.