- Reklama -

Akumulator samochodowy

Bez akumulatora jazda nie jest możliwa. Akumulator należy dobrać do pojazdu i umieć rozpoznać objawy awarii.

Dlaczego akumulator jest ważny?

Akumulator decyduje o rozruchu silnika. Odpowiada za zasilanie wielu części i układów, np. rozrusznika, pompy paliwa, komputera sterującego, układu zapłonowego i tak dalej.

Kiedy trzeba naładować akumulator w samochodzie?

Główne usterki akumulatorów dotyczą ich rozładowywania. Kierowca zauważy następujące objawy:

  • po przekręceniu kluczyka w stacyjce kontrolki się nie zapalają,
  • kontrolki na tablicy rozdzielczej dziwnie migają,
  • szybsze rozładowanie akumulatora,
  • problemy z odpaleniem rozrusznika bądź całkowity brak reakcji,
  • urządzenia pokładowe przestały sprawnie funkcjonować,
  • usterki systemów bezpieczeństwa,
  • zwarcie lub inne problemy z elektryką w aucie.

Dlaczego akumulator się rozładowuje?

Akumulator jest dość wytrzymały, ale i on nie lubi pewnych czynników /zachowań kierowcy:
W samochodzie jest dużo gadżetów elektronicznych, które dodatkowo obciążają akumulator.

Tryb jazdy oraz niewłaściwa eksploatacja. Akumulator nie lubi m.in. kiedy kierowca włącza światła przed odpaleniem jednostki napędowej, ponieważ wtedy traci część swojej zmagazynowanej energii elektrycznej. Kierowca powinien też wystrzegać się częstej jazdy na krótkich odcinkach, ponieważ akumulator nie lubi częstego włączania i wyłączania silnika.

Awarie alternatora, które sprawiają, że alternator nie jest już w stanie uzupełniać energii, którą magazynuje akumulator. Rozładowany akumulator można uratować za pomocą prostownika. Jednak zakup nowej baterii będzie konieczny po 4-6 latach eksploatacji urządzenia, jako że ono też z czasem się zużywa. Wymiana może być wymagana wcześniej, jeśli akumulator był zaniedbany, np. jego obudowa jest bardzo zabrudzona, często się rozładowuje.

- Reklama -

Dostępne rodzaje akumulatorów samochodowych

Jeśli musisz kupić nowy akumulator, wyszukaj dane techniczne dotyczące oryginalnego akumulatora w Twoim samochodzie. Może to być trudne w przypadku używanych aut. Dane na temat rodzaju akumulatora, jego pojemności i mocy rozruchowej są kluczowe; w tym przypadku możesz skorzystać z pomocy w autoryzowanym serwisie bądź skorzystać z książki technicznej swojego pojazdu.

Ilustracja typów baterii zaczerpnięta jest z czesciauto24.pl

Akumulatory kwasowo-ołowiowe. Najstarszy i najbardziej popularny typ akumulatora samochodowego. Wewnątrz akumulatora znajduje się elektrolit, który trzeba od czasu do czasu uzupełniać. Akumulator kwasowo-ołowiowy jest  bardzo odporny na duże rozładowania; nie ma problemów, jeśli pusty akumulator zostanie naładowany z powrotem do pierwotnych parametrów. Jednak jeśli będzie rozładowany, istnieje ryzyko zasiarczenia.
Akumulatory żelowe. Bardzo podobny do akumulatora kwasowo-ołowiowego w budowie, ale ma żel     zamiast elektrolitu. Plusem tego rozwiązania jest to, że nie wymagają uzupełniania. Oprócz bezobsługowości są szczelne, odporne na wstrząsy i wibracje oraz mogą pracować w różnych pozycjach. Są sporo droższe niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Nie jest to też dobra opcja jako bateria rozruchowa — lepiej sprawdzą się jako akumulatory dodatkowe, np. w kamperach lub łodziach ze względu na wrażliwość na silne rozładowanie.

Akumulatory AGM. Nowsze rozwiązanie, które jest stosowane do systemu start-up. Ten rodzaj akumulatora jest przeznaczony do samochodów, które są wyposażone w wiele systemów elektrycznych. AGM jest odporny na znaczne rozładowanie, cechuje się wysoką wytrzymałością i liczbą cykli ładowania/rozładowywania. Wymagają innego sposobu ładowania — kierowca będzie musiał zaopatrzyć się w ładowarkę automatyczną do akumulatorów AGM.

Akumulatory EFB, AFB, ECM. Są to zmodyfikowane wersje akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Cechują się wydłużoną wytrzymałością, ale nie są odporne na głębokie rozładowanie. Można je montować w samochodach z systemem start-stop.

Dbaj o swój akumulator:

  • Nie pozwól na jego całkowite rozładowanie.
  • Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu, np. radio, alarm.
  • Przed wyjściem z auta upewnij się, że wszystko jest wyłączone, np. nie zostawiłeś/aś włączonych świateł.
  • Regularnie sprawdzaj instalację elektryczną w swoim aucie.
  • Unikaj jazdy na krótkich odcinkach.

- Reklama -

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.