- Reklama -

Adwokat wziął pieniądze i nic nie zrobił

Mój problem polega na tym, iż pewien adwokat miał mnie reprezentować w jednej sprawie. Zapłaciłam mu określoną kwotę i nie dostałam paragonu ani faktury – mówiła Czytelniczka, która zadzwoniła do naszej redakcji. – Nie dopominałam się o to, bo było wszystko w porządku – opisuje. – Jednak nagle mecenas zaczął wycofywać się ze swoich obietnic, aż w końcu stwierdził, że sprawą się nie zajmie, bo jest trudna i zawiła – wyjaśnia kobieta. – W końcu sama zrezygnowałam z jego usług, ale teraz chcę, aby mi wydał fakturę albo paragon. On twierdzi, że paragonu mi nie wyda. Czy ja mogę coś w tej sytuacji zrobić? – pyta zdezorientowana kobieta. 

Warto wiedzieć, że od  marca 2015 roku na prawnikach ciąży obowiązek ewidencjonowania działalności w kasach fiskalnych, niezależnie od wysokości osiągniętego obrotu oraz sposobu dokonania zapłaty za usługę. W dotychczasowym stanie prawnym adwokaci zwolnieni byli z obowiązku stosowania kasy fiskalnej, jeśli spełniali kryterium dochodowe. Nie musieli jej posiadać, gdy ich roczny obrót nie przekraczał 20 000 zł. Drugi wyjątek dotyczył sytuacji, gdy obrót co prawda przekracza wskazany limit, ale płatności dokonywane są w formie przelewu, na konto bankowe. Wskazane zwolnienia przestały obowiązywać z dniem 28 lutego 2015 r.

Należy jednak podkreślić, że przedsiębiorcy dopiero rozpoczynający działalność gospodarczą, więc także prawnicy (adwokaci i radcy prawni) w ciągu pierwszych 2-3 miesiącach będą zwolnieni z obowiązku stosowania kasy fiskalnej. Stąd adwokat świadczący usługi prawne od zaledwie 2 miesięcy nie będzie miał obowiązku (ani de facto możliwości) wydania paragonu. Zatem jeśli korzystamy z porady prawnej adwokata, który rozpoczął własną działalność gospodarczą w ciągu ostatnich 2 miesięcy (co nie jest jednoznaczne z rozpoczęciem praktyki zawodowej w ogóle), wówczas musimy liczyć się z tym, że może on nie wydać nam paragonu.

Warto też wspomnieć o akcji „Weź paragon” koordynowanej od kilku lat przez Ministerstwo Finansów. Jej celem jest uświadomienie konsumentom, że prosząc o paragon przy zakupach towarów lub usług, wspierają uczciwą konkurencję, jednocześnie zapewniając sobie możliwość dochodzenia swoich praw w przypadku np. reklamacji. Paragon jest również dowodem uczciwej działalności sprzedawcy.

- Reklama -

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Nowa Gazeta Biłgorajska nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.